Det är oerhört stor skillnad när jag i min arbetsroll möter en kommun eller skola jämfört med ett aktiebolag. Från att hålla tekniskt avancerade presentationer kring certifikatshantering, vpn-lösningar och säkerhetsklassificeringar sitter jag plötsligt och svarar på frågan om vi har möjlighet att låsa upp en platta remote. ”Skärmlåset du vet, kan man öppna det?”

En funktion som är utmärkt i en företagsmiljö kan förvandlas till ett monster i skolan. Om du anger fel låskod flera gånger i rad så låser sig en Ipad under en begränsad tidsperiod. Toppen för tjänstemannen vars Ipad blivit glömd i stolsfickan på flyget – en mardröm i klassrummet där den trotsiga eleven maskar från lektionen genom att göra sin smarta platta dum de närmsta 15 minuterna, genom att medvetet ange fel kod tills fördröjningslåset slås på. Ingen annanstans är detta ett tekniskt problem – utan en teknisk gåva. Men skolans it-behov är inte som andras och varken kan eller bör behandlas därefter.

Läs också: Därför gör surfplattorna succé i förskolorna

För några år sedan köptes Ipadden in friskt till skolverksamheter runt om i landet. Undervisningen skulle digitaliseras. Hur man väl gjorde sen när man stod där med hårdvaran i hand visste ingen. Appar, vem skulle köpa in dem? Va, behöver man ett Apple-id? Kan inte en elev under 13 år ha ett? Oj då.

Skräckexempel där tusentals elev-Ipads delade på ett och samma konto radade upp sig både inom och utanför Sveriges gränser. Kaos utbröt när busiga elever drog denna koppling och började skicka massmeddelanden till alla enheter via Imessage-appen. Och historien slutade nästan alltid med dagen D där någon påhittig elev insåg kalabaliken som skulle breda ut sig ifall man bytte lösenordet för Apple-id:t och alla tusentals Ipads som plötsligt skulle sluta fungera. Ja, detta är en sann historia. Flera gånger om.

Det här är en artikel från Expert Network

Tack och lov är 2017 äntligen här och bättre hjälpmedel finns. Låt oss ta en titt på de viktigaste och mest grundläggande:

EMM (Enterprise Mobility Management): Mjukvarulösning som möjliggör appdistribution, automatiska konfigurationer av exempelvis mailkonto och wifi samt säkerhetsinställningar med låskodskrav och kryptering. Ger också assethantering så man vet vilken elev som har vilken hårdvara. Se till vid inköp att vald emm-leverantör har stöd för de hjälpmedel som nämns nedan så den kan användas fullt ut, och gärna med svenska standarder. I Sverige är skolan del av en kommun, och därmed samsas flera skolor i samma emm-lösning. Krav på stöd för flera vpp-, dep- och asm (Apple School Manager) -konton är då ett krav.

Apple DEP (Device Enrollment Program): Kopplar hårdvara direkt mot emm-lösningen så att det dels blir lättare för eleven och pedagogen att komma igång vid uppstart, men som också säkerställer att det inte går att avinstallera emm-lösningen så att inventering och säkerhetsinställningar försvinner. Möjliggör dessutom en utökad version av IOS som kallas för att försätta Appleenheten i ”Supervised Mode” där skolan kan ta kontroll över och styra fler funktioner.

Apple VPP (Volume Purchase Program): Möjliggör volyminköp av appar från Apple Appstore så att Itunes Giftcards kan undvikas, applicensen kan återanvändas till nya elever termin efter termin och att eleven inte behöver ha ett eget Apple-id (att appen kan köpas in och kopplas mot hårdvarans serienummer).

Apple Education: I Apple Education som lanserades förra våren ligger massvis av nyttig funktionalitet som endast är tillgänglig för utbildningsorganisationer: managerade Apple-id:n där skolan själv kan skapa konton och återställa förlorade lösenord, klassrumsappen som ger pedagogen enkla verktyg för att hantera sina elevers enheter mer innovativt i klassrummet samt delade Ipads, där surfplattan kan delas in via separata inlogg så flera elever kan dela på en enhet.

Läs också: Datorer överallt i skolan – men nu ska eleverna lämna skärmarna

Pedagogen: Och kanske viktigast, pedagogen själv. I det svenska klassrummet står en mycket kompetent lärare med kunskaper inom elevutveckling, pedagogik och ämnet hen undervisar. It däremot är ofta en skiljevägg. En del ser det som en gåva från ovan, andra som ett nödvändigt ont. Vid introducerandet av ny teknik är det viktigt att få med lärarkåren på tåget. Exempelvis har Apple gratis webbutbildningar riktade mot pedagoger som antingen använder Ipads eller mac-datorer i undervisningen. På så vis säkerställs det både att pedagogen känner sig bekväm med prylarna och att den dyra hårdvaran nyttjas till sin fulla potential.

Och så avslutningsvis. Att våga be om hjälp. För bara för att en leverantör, produkt eller återförsäljare kan it, betyder det inte att de förstår sig på it i skolan. Den är en klass för sig.

Fakta

Befattning: Sales Engineer
Företag: Mobileiron
Linkedin: Marielle Hagblad
E-post: marielle@mobileiron.com
Hemsida: www.mobileiron.com
Expertområden: Mobilitet, mobilisering av offentlig sektor.
Bakgrund: Teknisk presale och sales engineer, specialist på mobilisering av offentlig sektor.