När de gamla mjukvarujättarna nu rapporterar för sina senaste kvartal talas det mycket om ökningar i deras molnsatsningar. Men satt i perspektiv är det lätt att se att det fortfarande är lång väg att gå innan de nya verksamheterna kompenserar för tappet i den gamla licensaffären.

I ett treårsperspektiv har de tre giganterna IBM, Microsoft och Oracle tappat omsättning medan ”nya” mjukvaruföretag som är grundade i molnet, som Salesforce.com, ökar kraftigt varje år.

För IBM ser det tuffast ut. 2014 hade de en omsättning på 92,8 miljarder dollar. 2016 var den nere på 79,9 miljarder.

 

När företaget i april rapporterade för sitt tredje kvartal var det tjugonde kvartalet i rad med minskad omsättning – och bland analytiker märks en frustration över att vändningen drar ut på tiden.

Det företaget sätter sitt hopp till är området ”strategiska imperativ” som inkluderar Watson, analys, säkerhet, socialt, mobilt och molntjänster. Det ökar också (med 12 procent senaste kvartalet, till 7,8 miljarder), men det är som synes långt kvar tills detta kompenserar för tappet i den traditionella affären.

Microsoft brottades länge med konflikten mellan den gamla affären och molnet, men vd Satya Nadella har de senaste åren betonat att molnet är fokus. Men även de har en bit kvar innan tillväxten på molnsidan kompenserar för tappet i den gamla affären, sett över samma treårsperiod. 2014 omsatte de 86,8 miljarder dollar, mot 85,3 miljarder 2016.

 

Microsoft jobbar för högtryck för att flytta över användare från licensaffären till Office 365.

– Vi har ju en enorm bas av on-premise-användare, sa Satya Nadella under en konferens med investerare i samband med senaste delårsrapporten.

– Det finns fortfarande ett behov av de här on-premise-produkterna. Det kommer att fortsätta finnas, men vårt fokus är att gå över till molnet, och det har ni sett oss göra framgångsrikt.

Senaste kvartalet ökade Microsofts molnområde, vilket inkluderar Azure, med 11 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Även hos Oracle är den här trenden tydlig: Ökningar i molnet, men totalt sett står omsättningen och stampar, och i ett flerårsperspektiv går det svagt nedåt.

 

Senaste kvartalet ökade molnmjukvaran som säljs som tjänst med 73 procent, vilket naturligtvis låter högt. Men det innebär fortfarande ”bara” en försäljning på 1,1 miljarder dollar, och den totala omsättningen ökade bara med två procent.

Den enda av de gamla klassiska mjukvarujättarna som faktiskt ökar omsättningen under molnövergången är tyska SAP. 2014 omsatte de 17,6 miljarder euro, 2015 20,8 miljarder och 2016 22,1 miljarder.

 

Men jämför man med ett mjukvaruföretag som inte har något licensarv, som till exempel Salesforce.com, så är det viss skillnad. De senaste åren har de ökat omsättningen med 25 procent – årligen.

Salesforces utveckling de senaste tre åren (brutet räkenskapsår):

 

Att döma av vd Marc Benioffs kommentar i årsredovisningen förväntar han sig att det här håller i sig:

”Det finns ingen annan leverantör inom enterprise-mjukvara i vår storlek som växer i sådan här takt, och vi har dessutom kunnat göra det med förbättrad rörelsemarginal. 2018 förväntar vi oss att passera 10 miljarder i omsättning, på vår väg mot 20 miljarder.”

Den 18 maj rapporterar Salesforce för första kvartalet 2018 i företagets brutna räkenskapsår.