Den första tanken för de flesta när man pratar om tyska elektronikjätten Bosch blir nog tvättmaskiner, skruvdragare eller någon annan konsumentprodukt.

Men den del av koncernen som är störst sett till omsättning är den verksamhet som jobbar mot fordonsindustrin. Och det är också den delen som utgör en slags grund för den svenska verksamhet som växer för fullt i Lund.

– Bosch såg det som en väldigt intressant region och som en möjlighet att kunna jobba med frågor på ett nytt sätt. Verksamheten för Car Multimedia i Hildesheim behövde utökas och det var svårt att rekrytera folk, säger Carl Gustavsson, som är biträdande platschef för Boschs Lundagäng.

Läs också: Huawei satsar i Lund – rekryterar Ericssons patentguru

Som vi har skrivit tidigare har Bosch varit ett av de bolag som varit bäst på att rekrytera tidigare Sony Mobile-anställda. Och mobiljättens stora neddragningar var en av faktorerna som lockade Bosch till just Lund.

– En trigger var att det fanns möjlighet att rekrytera i kombination med kompetens inom mjukvara men även säkerhetsmjukvara. Vi har haft fokus på seniora utvecklare, och har även rekryterat ett mindre antal ingenjörer med inga eller några få års erfarenhet, och på den vägen är det, säger Carl Gustavsson, som har sett verksamheten växa rejält under det senaste året, och man är långt ifrån nöjda.

Carl Gustavsson
Carl Gustavsson.

– Vi drog igång i januari förra året. Då var vi 30 personer. Just nu är vi drygt 90 och målet för året är att bli 105.

Verksamheten i Lund är alltså en ren mjukvaruverksamhet, där Car Multimedia är en av fem affärsenheter. Till den delen handlar det mycket om infotainmentsystem och instrumentpaneler för fordonsindustrin.

De övriga fyra affärsenheterna man utvecklar för är elcyklar, där man också har instrumentpaneler men även jobbar med apputveckling, Gateway, som främst jobbar med kommunikationsbussar som hjälper enheter att kommunicera med varandra, BCDS, där fokus är IoT samt Escrypt, som jobbar med säkerhetsmjukvara.

– Vi jobbar på uppdrag från Bosch i Tyskland, och har inga direkta kundkontakter i nuläget, men vi ser det som en möjlighet att stötta marknaden i Sverige framöver. Vi är oftast en del av projekt som förs i Tyskland och jobbar på uppdrag med någon del av utvecklingen, säger Carl Gustavsson.

Men för en jätte som Bosch, med totalt 390 000 anställda, är den svenska verksamheten en viktig del, dels för att hitta nya idéer, dels för att främja samarbete mellan koncernens affärsenheter.

Läs också: Stökigt på svenska Intel efter it-jättens storslakt

– Vi har så många affärsenheter representerade här i Lund. Frågan är om Bosch har någon annan enhet där det bedrivs utveckling på det sätt som vi gör här. När de startade i Lund sade de ”be different” till oss. Ett av huvudsyftena är att få ihop bra samarbete mellan enheterna. Vi är fortfarande en liten enhet och ett litet hörn av Bosch, men rätt saker härifrån kan göra stor skillnad. För en stor koncern kan det vara tufft att samarbeta, och då behöver man skapa den här typen av enheter.

Har det varit så lätt att rekrytera som Bosch hoppades på?
– Vi tycker att vi har lyckats väldigt bra. Men det är tuff konkurrens här med många stora aktörer.

Carl Gustavsson säger att de inte är ensamma som nykomlingar i Lund, utan det har skapats ett litet kluster med tre nya bolag inom den branschen som brukar benämnas Automotive. Utöver Bosch har Volvo Cars tagit över Intels förra kontor och Continental har också öppnat verksamhet i Lund.

– Det har gått från noll till tre automotive-relaterade bolag som har etablerat sig i regionen, så det är väldigt spännande.