Många företag slåss mot klockan för att hinna få sina system och processer i ordning innan GDPR-förordningen träder i kraft om ett år. Enligt analysföretaget Gartner kommer ungefär hälften av alla de företag som påverkas av den nya dataskyddslagen, både inom och utanför EU, inte hinna helt klart före deadlinen, skriver vår brittiska systersajt Computer World UK.

Ett gyllene läge för leverantörer att komma in och erbjuda sina tjänster alltså som Google också passade på att hugga under ett molnevent i London i veckan.

Där pekade de på sina molnprodukter som lösningen på företagens huvudvärk eftersom de kommande G Suite-produkterna ska vara anpassade till GDPR.

Läs också: Molnjättar i bråk om hur GDPR ska hanteras - kunderna i kläm

Enligt Sebastian Marrote, chef för Googles Cloud i Europa, driver GDPR på företagens flytt till molnet.

– När vi pratade med kunder för några år sedan var de verkligen oroliga för att flytta till molnet eftersom de helt enkelt inte trodde att det var säkert utan att deras data var säkrare i deras egna datacenter. Nu är det tvärtom, en av de starkaste drivkrafterna för att flytta till molnet för företagen är att de tror att det är mycket säkrare att lagra sin data i vår infastruktur som har så hög säkerhet och som vi investerar så mycket i, säger han.

Men det finns fler molnleverantörer än Google som lockar med att deras tjänster är anpassade till GDPR. Bland annat arbetar Amazon tillsammans med ett antal leverantörer av molntjänster i Europa, i en sammanslutning som kallas Cispe, för att göra det lättare för kunderna att följa dataskyddsförordningen.