När svenska Mediamarkts årsresultat presenteras brukar det innebära stora förlustsiffror. Så blir det även när resultatet för 2016 presenteras. Men kurvan pekar ändå åt rätt håll: de samlade förlusterna slutade 2016 på 209 miljoner kronor, vilket är bättre än de 230 miljoner som bolaget förlorade 2015.

Det är tydligt att fokus under det senaste året har legat på att verksamheten i Sverige ska bli mer lönsam. Det kan troligen delvis förklaras med de stundande börsplanerna senare i år, då moderbolaget Metro Group ska stycka bolaget i två, en hemelektronikdel och en matvarudel. Men fokuset på lönsamhet har även inneburit att omsättningsökningen har varit väldigt modest. Den totala försäljningsökningen är 16 miljoner kronor, vilket ger en total omsättning på drygt 5 miljarder kronor.

– Vi har gjort upp en plan med våra ägare i Tyskland. Vi fortsätter att förlora pengar, men inte lika mycket som tidigare. Det låg på 230 miljoner förra året. Nu är det nere på 209 miljoner, säger bolagets vd Per Kaufmann, som dock gärna lyfter fram den del som varit viktigast i år och som följaktligen även gått bäst.

– Online har gått väldigt bra. Där är vi väldigt nöjda, och vi ser att vi blir bättre och bättre med vårt omnichannel-koncept där man ska kunna handla när och hur man vill.

Kaufmann håller dock inte med om att det bara skulle vara börsplanerna som ligger bakom lönsamhetsfokuset. Och korrelationen mellan förbättrat resultat och svag omsättningsutvecking har han sett tidigare.

– Det här har vi gjort sedan jag kom hit 2013. Det var då vi började med målet att bli lönsamma. 2014 tappade vi mycket omsättning, mycket eftersom vi tydligt fokuserade på att sälja de produkter som vi kan tjäna pengar på, säger han.

Läs också: Striden om digitala betalningarna tilltar – Swedbank köper Payex

En förklaring till att de tyska ägarna hittills har kunnat se lite mellan fingrarna med de gigantiska förlusterna är att Sverige ansetts vara en viktig marknad, inte minst när det gäller att testa nytt. Per Kaufmann säger dock att kraven från huvudkontoret i tyska Ingolstadt alltid har varit tydliga.

– Jag vet inte om det kommer från Ingolstadt nu, utan det har de nog sagt från början, i alla fall ända sedan jag kom hit. Vi kan inte fortsätta hur länge som helst att förlora pengar, säger han, men håller med om att Sverige är en intressant marknad.

– Skandinavien är en intressant marknad. Det är här den genomsnittliga kundkorgen ligger högst i koncernen, tillsammans med Schweiz. Vi tittar gärna efter innovation, och svenskarna är alltid beredda att testa nytt.

Skandinavien är en intressant marknad. Svenskarna är alltid beredda att testa nytt

Tittar man på e-handeln så har den ökat under året, med 22 procent, och omsätter idag 292 miljoner kronor. Sett till den blygsamma totala ökningen talar det för att det är riktigt tufft för vissa av butikerna.

Innebär det att den totala butiksverksamheten backar?

– Det varierar mellan butikerna. Vissa butiker ökar och vissa tappar. Om man tittar på hela marknaden så ser vi att allt större del kommer från e-handel. Butiker generellt backar eftersom kunderna e-handlar mer idag. Dock är det första gången sedan Mediamarkt kom till den svenska marknaden som alla varuhus samt e-handel samantaget visar på ett positivt operationellt resultat.

Har du någon butik som du vill utnämna till bäst respektive sämst i klassen?

– Nej, vi brukar inte göra det.

En butik som helt klart har varit kostsam under året är den i Gallerian i Stockholm. Stora ombyggnationer runt omkring har påverkat kundflödet negativt.

– Ombyggnaden har gjort att besöksantalet minskat, definitivt. Men vi hoppas naturligtvis att det ökar igen när allting är klart. Vi får se vad som händer.

Totalt har Mediamarkt 27 butiker i Sverige. Hur många av dessa går med vinst? 

– Det är 16 butiker som har ett operationellt positivt resultat, innan man räknar med kostnader för huvudkontoret.

Det innebär alltså att övriga elva går med förlust. Men trots tuffa tider för butikerna, och att e-handeln blir allt viktigare, hoppas Mediamarkt inom kort att kunna öppna nytt.

– Vi började titta efter nya platser att öppna butiker på. Nu ligger vi i diskussion med två nya hyresvärdar. Då söker vi en mindre yta än tidigare, ungefär 1 500 kvadratmeter. Vi har inom gruppen utvecklat konceptet med mindre butiker. Men i de lokaler vi tittar på är det andra aktörer just nu, så det tar lite tid, säger Per Kaufmann, som själv är nere i Eindhoven och tittar på den butik som ska öppnas där.

Vilka två ställen är det ni förhandlar på? Malmö ska vara ett av dem?

– Ja, Malmö är det ena, det andra vill jag inte uttala mig om i dagsläget.

”Fortfarande en hel del som tror att vi har blivit sålda”

Men det är inte bara fortsatta förluster som den tyska hemelektronikkedjan har brottats med i år. Som vi rapporterat tidigare har de tyska ägarna varit ytterst nära att sälja den svenska verksamheten till norska Expert.

Men även om Per Kaufmann vill tona ner den historien och förneka alla former av försäljningsplaner, så kan man konstatera att ingen rök utan eld är ett bra uttryck i det här sammanhanget.

I dagsläget tuffar dock den svenska verksamheten på som tidigare, men en konsekvens av säljryktena har varit att en del leverantörer ska ha dragit öronen åt sig, och varit mer försiktiga i sina samarbeten med Mediamarkt. Den bilden säger sig Per Kaufmann dock inte känna igen.

– Jag skulle snarare säga att de ställde frågor. Och vi talade om att vi kommer att finnas kvar. Tyvärr finns det fortfarande en hel del i den svenska befolkningen som tror att vi har blivit sålda. Det är svårt at göra något åt. Vi kan knappast gå ut med reklamkampanjer om att vi inte har blivit sålda. Det skulle nog verka lite konstigt.

Läs också: Storaffären mellan Media Markt och Expert sinkas av interna stridigheter

Allt prat om avveckling av den svenska verksamheten ska också ha inneburit att den svenska verksamheten har fått lägre prioritet inom koncernen.

Hur påverkar det ert dagliga arbete?

– Det har vi inte känt av. Det pratas så mycket, och ofta blir det överdramatiserat. Tittar du till exempel på online så ligger vi bland de främsta i gruppen. Och vi har fullt upp med vår kundklubb, och vi har folk nere i Holland nu som tittar på nya butikskoncept.  

Tunga avhopp, hårdare konkurrens

En annan effekt som skulle kunna ses som en effekt av försäljningsryktena är de tunga avhopp som drabbat kedjan.

Hur bra man även vill framhäva att e-handeln har gått så har generalen bakom satsningen, e-handelschefen Magnus Pettersson, lämnat bolaget nyligen. Dessutom har produktmarknadschefen Mats Ajpe, samt affärsområdeschefen för IT & Entertainment Anders Lindquist, en duo som i princip har varit med på hela resan, också gått vidare. Likaså logistikchefen Daniel Hedblad.

– De har varit med länge. Ska de vara kvar hela livet på Mediamarkt? De är duktiga och har fått bra erbjudanden, så det känns okej. Det är inte mycket att säga om, utan vi ser det som glädjande om de får bra erbjudanden, som är bättre än det de har idag, säger Per Kaufmann.

Läs också: Bra fart på svenska Tieto – därför byts Sverigechefen ändå ut

Att så pass många lämnar samtidigt skulle så klart också kunna ha att göra med att de inte tycker att det är lika roligt längre, när fokus snarare ligger på att hålla nere kostnader och inte som tidigare köra full fart framåt för att etablera en kedjejätte på den svenska marknaden, kosta vad det kosta vill. Per Kaufmann vill dock inte spekulera i vad som ligger bakom avhoppen.

– Det är möjligt att det kan ha att göra med det som har stått i tidningarna. Men jag ser inget större samband med det. Vi har inte haft så mycket personalomsättning tidigare, och det är naturligt att man väljer att söka sig vidare efter ett tag.

När det gäller den tilltänkta köparen, Experts nya varumärke Power, så håller de på att etablera sig för fullt i Sverige, först och främst på webben.

Hur ser ni på att ni får ny konkurrens?

– Det blir en till. Vi vet ju inte exakt vilket koncept de ska använda i Sverige. Såvitt jag förstått så är det inte konceptmässigt jättenytt. Vi får se hur det blir, jag tror inte det blir så stor skillnad. Det är samma produkter och de är säkert duktiga, de finns ju i de andra nordiska länderna. Det blir en konkurrent till, helt enkelt.

Och Mediamarkt kommer att fortsätta jobba mot en mer lönsam verksamhet. Per Kaufmann är hoppfull inför det kommande året:

– Vi fortsätter sträva efter att bli lönsamt. Vi får se hur det går i år, Sverige är en utsatt marknad. Det är de medvetna om i koncernen, det är en bra ägare, säger han.