I början av veckan lanserade Amazon sin Echo Show, en ny smart högtalare. En produkt i första hand tänkt för vardagskonsumenter. Men nu tror analytiker att företaget mycket väl kan komma att röra om på en helt annan marknad: videokonferensen och kommunikation på företagssidan. Därmed skulle etablerade aktörer som Cisco och Avaya få helt nya konkurrenter.

Den uppdaterade versionen av den smarta högtalaren körs med Amazons röstassistent Alexa som kan koppla ihop olika kommunikationskanaler som e-post och kalendrar. Något som nu skulle kunna byggas ut till att även inkludera videosamtal. Högtalaren är utrustad med såväl skärm som videokamera.

Läs också: Nu kan du köra Microsofts röstassistent Cortana på en Raspberry Pi

Redan i november tror Werner Goertz, från analysföretaget Gartner, att företaget kommer annonsera en företagslösning för Echo Show. Amazon har inte kommenterat hans spaning, skriver IDG News.

Troligen är det olika tjänster för hemsjukvård som blir de potentiella kunderna. Som läkarbesök via telefon och video eller äldrevård genom samma kanaler. Men det kan också vara gästservice på hotell siar Werner Goertz. En analys han bland annat baserar på att hotell redan i dag använder Alexa. Något som han ser som en indikation på Amazons intresse för företagslösningar.

Men som med många av de verktyg och tjänster som kretar kring ai- och röstassistenter finns det frågetecken kring integriteten och säkerheten. Frågor som Amazon måste ha bra svar på. Under de kommande månaderna bör bolaget därför lägga mycket energi på att övertyga it-chefer om värdet av deras högtalare med tillhörande tjänster, samt att den med lätthet går att ansluta till företagets redan existerande applikationer. Säkerhetslösningarna som erbjuds i dag är inte tillräckliga säger Werner Goetz.

Läs också: AI-kampen trappas upp – här är it-jättarnas nästa drag

– En sak som Amazon underskattat är bakslaget från it-proffs och it-chefer, kring just integritet och konfidentiell information. Amazon har inte fokuserat tillräckligt på att ta fram en mer djupgående och proaktiv policy, säger han.

Trots att det redan är möjligt för tredje part att ansluta till Echo Show genom rösttjänsten Alexa ser Goetz vissa orosmoln. Inte minst tror han att det krävs någon form av röstidentifiering för att företagen ska hoppa på tåget. De måste på ett säkert sätt kunna ta reda på vilka som verkligen sitter i mötet så bara de med behörighet deltar.

Andra delar som måste lösas innan företagskunderna börjar överväga Amazon som leverantör för kommunikationsverktyg är hur de ska kopplas ihop med företagets redan existerande infrastruktur. Men Werner Goetz säger att Amazon tidigare har lanserat teknik som rört om rejält i grytan. Och med tanke på hur företaget växt och dess storlek kan de bli en verklig utmanare även inom detta segment.