När Dell köpte upp tillverkaren av gaming-pc Alienware 2006 följde medgrundaren Frank Azor med över till it-jätten och basar i dag över Alienware-verksamheten samt Dells egna produkter i premiumsegmentet.

Computer Sweden träffar honom under Dells konferens Dell EMC World i Las Vegas. Det är bara dagarna efter att Microsoft har lanserat nya produkter inom pc-området under enorm uppmärksamhet.
 

Vad säger du om denna gamla partner som på kort tid har blivit en konkurrent?

– Vi har en del konkurrerande produkter. Jag kan säga att jag tycker det är jättebra att de kommer. Det driver innovation till branschen, något som i slutändan ger mer värde till kunderna – och det gynnar alla.

Läs också: Därför överger Michael Dell aldrig sin baby – pc:n

Inte förvånande anser Frank Azor också att de egna produkterna är bättre – svaret hade förmodligen varit annolunda om man frågat en Microsoft-chef.

– Microsoft har precis kommit till marknaden, vi har skeppat premium-pc med XPS-märket i ett decennium och vi har inte behövt Microsoft som utmanare. När jag tittar på deras senaste laptop och jämför den med vår XPS 13 så tycker jag att vi är bättre på nästan varje punkt: Upplösning, batteritid, priser, och så vidare.

I it-världen i dag handlar det om AI, internet of things, molnet och så vidare. Varför är det viktigt för en bred spelare som Dell att producera pc?

– Du är ju själv ett bra exempel på det. Vi sitter här och pratar pc, och du sitter och gör anteckningar på en laptop. Kolla runt omkring här. Alla sitter med en bärbar pc framför sig. Från ett användarperspektiv är det väldigt bra att ha en stor skärm, ett bekvämt skrivbord – och det gör att det här konceptet lever kvar under en överskådlig framtid.

– Och även i en tid när teknik blir allmängods och datorer blir billigare och billigare, och det kanske inte finns så mycket pengar på det här, så har vi på Dell gått tillbaka och återuppfunnit oss, och börjat anpassa oss till nya marknader, som spel och premium-pc.

För ett par år sedan pratade alla om pc-död, prispress, volymförsäljning till låga marginaler. Nu talas det om dyra pc man faktiskt kan tjäna pengar på – vad är det som har hänt?

– Det är inte så annorlunda från andra branscher. Jag kan dra en parallell till bilindustrin. Vad händer när vi har kommit till punkten att ”alla” äger en bil eller pc. Då börjar folk leta efter något annat och de ställer högre krav, och vill ha en bättre upplevelse.

– Men sedan handlar det ju också om att gamingmarknaden ökat kraftigt och det har ju eldats på mer av till exempel utvecklingen inom E-sports. Där har Alienware varit ett av de mest kända märkena och i med att den marknaden vuxit har även det varumärket haft en väldigt bra position.


Var har ni den största tillväxten, är det gaming eller b2b-premium?

– Gaming växer ju snabbare men från mycket lägre nivåer. Men det går egentligen inte att dra paralleller. Dell har varit små på gaming, investerat kraftigt och växer nu med 90 procent per år. Inom b2b har vi funnits i två eller tre decennier och har betydande marknadsandelar – då blir ju tillväxten mer proportionerlig till marknadstillväxten.

Läs också: Pc-tillverkarna får ta smulorna när Microsoft nysatsar


Du har själv startat upp ett pc-varumärke och arbetar nu under Michael Dell som gjort detsamma. Hur är det att arbeta under honom?

– Jag tycker Michael Dell är fantastisk att jobba under och Alienwarevarumärket har aldrig varit starkare. Många av våra toppkrafter har också stannat kvar på bolaget – vi har investerat i det här under en lång tid och nu har gaming blivit väldigt hett. Vi skeppar tio gånger fler pc i dag jämfört med när Michael köpte oss 2006.

Har ni er frihet kvar?

– Vi har en god balans av frihet och översyn. Man ska komma ihåg att Dell också gör många bra saker inom pc, de har en bra leveranskedja och stora funktioner för pr och marknadsföring. För Alienware har det varit bra att kunna integrera de här delarna.

– När produktutveckling, design och portfölj så har vi stor frihet. Men vi kan samtidigt använda deras muskler. Men vår vision och varumärket har kunnat behållas, absolut.


En evig fråga när det gäller Dells hårdvaruverksamhet är ju frågan om direkt eller indirekt försäljning – vad föredrar du?

– Jag älskar våra partner och kommer alltid att föredra att jobba med dem. Men det är ju upp till kunden – en del kunder vill köpa online. Men om de vill gå in i en butik och köpa dem.