Fortnox är uppstickaren i affärssystemvärlden som nu är mitt i tonåren och växer så det knakar. Bolaget erbjuder molnbaserade lösningar för ekonomi och administration och riktar sig till småföretag och redovisningsbyråer. Och bolaget har heller inga planer på att rikta sig mot större företag säger vd:n Nils Carlsson bestämt.

– Nej, vi har våra två målgrupper. Vi riktar oss mot småföretagen direkt men vi är också inriktade på att vinna alla Sveriges redovisningsbyråer som i sin tur servar småföretag. Bland dem är vi också marknadsledande, säger han.

Läs också: Tajt it-budget? Så här kan du köra företagets it med enbart gratisprogram

– Enmansbolag upp till 50 anställda är den typen av bolag som använder och har behov av våra tjänster. De behöver inte stora affärssystem utan vill bara ha enkla och lätthanterade tjänster så att de får tid att syssla med det de vill syssla med och inte sin redovisning.

Hittills verkar strategin fungera bra. Företaget har i dag 170 000 kunder och bara under första kvartalet i år tillkom 15 000 av dem.– Det kan man jämföra med att vi fick 40 000 nya kunder under hela förra året, säger Nils Carlsson.

Men förra året sedan såg vägvalet annorlunda ut för Fortnox.Under våren slutade dåvarande vd:n Sara Arildsson och ett antal andra chefer. Och i mars lade storkonkurrenten Visma ett bud på 1,4 miljarder på företaget. Budet var ett led i en uppköpsoffensiv från Vismas sida men det här stack ut som en betydligt större affär än de tidigare.

Efter ett par månader, i slutet av juni, stod det dock klart att affären gick i stöpet, bland annat efter att Konkurrensverket inte ville godkänna den utan i stället velat ha en domstolsprövning.

I dag är Nils Carlsson nöjd med hur det blev.

– Man vet ju aldrig hur det hade blivit men jag är glad att vi tackade nej till Visma, säger han.

– Siffrorna talar för sig själva. Rapporten för första kvartalet i år är det starkaste i vår 15-åriga historia. Vi hade en tillväxt på 56 procent, omsättningsökning och försäljningsökning. Med min småländska attityd tolkar jag det som att vi gör saker rätt.

Er tidigare vd som hoppade av talade om att gå från 100 miljoner kronor i omsättning 2014 till 500 miljoner i omsättning 2020. Förra året hade ni nått en omsättning på nästan 190 miljoner. Klarar ni att nå den halva miljarden på tre år?

– Ja, det tror jag absolut, det målet är fortfarande realistiskt. Fast det är inget jag sitter och funderar över varje dag att vi ska nå dit. Jag tänker däremot väldigt mycket på att våra produkter och tjänster ska vara enkla och användarvänliga för når vi inte dit är vi precis som alla de andra. Vi vill vara lite bättre, lite enklare och ge lite mer wow-känslor.

Vilka är era främsta konkurrenter?

– I storlek finns bara en konkurrent och det är Visma. Sedan finns det många småföretag som Hogia, Speedledger, Wint och andra startups. Jag tycker att det är jättebra eftersom det bidrar till utveckling.

Samtidigt som han gillar konkurrensen framhåller han att Fortnox erbjuder en helhetslösning som är svår för mindre aktörer att mäkta med.

– Många erbjuder ett litet utbud som kan vara fantastiskt bra och sätter press på oss. Men vi har 20 olika moduler, och för de som vill digitalisera sitt arbetssätt krävs mer än en pusselbit, det krävs en helhet.

Men hur är stämningen på företaget i dag efter förra vårens turbulens med både budet och vd-avhoppet?

– Nja, jag tror nog turbulensen var lite mediehajpad faktiskt. Jag var inte själv på plats men det stämmer inte riktigt med min bild. Hursomhelst så är det lugnt och skönt i bolaget nu – så lugnt och skönt som det kan vara i ett kreativt och innovativt företag.

Nils Carlsson berättar att företaget just flyttat sitt huvudkontor till "något av en miniskyskrapa för att vara i Växjö".

– Det är en helt ny kontorsmiljö som är lekfull och öppen. Vi vill ha in lekfullheten i hur vi jobbar internt. Lite Googleinspirerat, småländskt, utanför storstan. Nära småföretagen.

Läs också: Nu byter SKF affärssystem – för tio miljarder kronor

Han ser hur bokföringsbranschen är inne i ett skifte kring hur man jobbar med löner, order och fakturor och hur de administrativa flödena ser ut.

– Vi är i samma skede som när mobiltelefonen plötsligt fanns i var mans hand och vi kommer se stora förändringar. Branschen tenderar att vara traditionell, tråkig och rigid och där försöker vi göra den lite roligare och lite mer lättillgänglig.

Även här kommer nya tekniker som artificiell intelligens in för att skapa mer automatiserade och användarvänliga lösningar.

– Vi är inte ute efter att plocka bort arbetsuppgifter, vi vill skala bort onödiga arbetsmoment så att våra kunder kan ägna sig åt sin kärnverksamhet.

Vad är då nästa steg? Expansion utomlands? 

– Nej, vår prioritet är Sverige. I dag har vi 30 procent av den marknad vi riktar oss till. Det finns 70 procent kvar som ännu inte använder molnbaserade program. Det finns mycket för oss kvar att göra, säger Nils Carlsson.