Under slutet av årets upplaga av WWDC passade Apple på att presentera sin kommande meddelandetjänst Business Chat, en funktion som visar att företaget nu på allvar vill konkurrera med Facebook om framtidens chatbottar. Det skriver vår amerikanska systersajt Computerworld.

Läs också: Chattbotten både stjärnsäljare och klagomur när kundmötet flyttar till sociala medier

Business Chat kommer att lanseras inbakat i Apples kommande plattform IOS 11 och använder sig av Nuances AI-baserade plattform för konsumentinteraktion, som enligt företaget ska kunna svara på användarnas frågor vid 80 procent av fallen.

Tanken är att Business Chat ska placera en knapp, vid sökresultat och på sajter, som via ett enkelt tryck kopplar samman användaren med företags kundtjänstbott.

För Nuances kunder som Bank of America och FedEx innebär Business Chat att de nu kommer att kunna nå ut till alla de användare som dagligen använder sig av Apples Messages.

”På samma sätt som Siri gjorde virtuella assistenter mainstream kommer möjligheten att starta en konversation med företag via Messages att göra meddelande-baserad kundtjänst till det dominerande sättet som konsumenter interagerar med varumärken”, säger Robert Weideman, chef för företagsdivisionen på Nuance, till Computerworld.

”Apples Business Chat är betydande för utvecklingen av kundtjänster och kommer för evigt att ändra på sättet konsumenter och företag kopplas samman”.

Apple har sedan tidigare fått kritik för att de inte håller jämna steg med Facebook, som sedan länge pratat om chattbottarnas intåg, men tack vare Business Chat visar nu Apple att de inte tänker låta Facebook ha hela kakan för sig själv.

Läs också: Bankerna tar täten i AI-racet – nu möts kunderna allt oftare av bottar

En av dem som förutsåg Apples satsning på bottar var Forresteranalytikern Thomas Husson som nu hoppas att satsningen bär frukt för hela branschen.

”Det kommer att bli intressant att se hur Apple kommer att främja utvecklingen av bottar”, säger han till Computerworld.