– Sverige är ett superspännande land för oss, säger Johann Butting, Slacks Europachef som i veckan var på snabbvisit i Stockholm.

Hur många användare som finns här vill han inte svara på, men han konstaterar att 30 procent av användarna finns i Europa och även om stora länder som Storbritannien, Tyskland och Frankrike har fler användare är ändå Sverige ett land som sticker ut.

Inte heller det totala användarantalet är en siffra som han vill avslöja – i stället väljer han att tala om att Slack har fem miljoner aktiva användare varje dag, personer som är inne och använder verktyget. Dessutom finns över 900 appar från tredjepartsleverantörer i Slacks appbutik, och över 7,5 miljoner appar har installerats.

Och enligt Johann Butting har inget annat mjukvaruföretag vuxit så snabbt på företagsmarknaden som Slack.

– Jag blev förvånad när jag hörde det, men vi har faktiskt vuxit 130 procent de senaste tolv månaderna, och om man lägger samman det med antalet aktiva användare så är det verkligen anmärkningsvärt. Vi har bara funnits i tre år ungefär.

Läs också: Sålde sin tjänst för fyra miljarder – därför träffade Trello rätt

Att det gått så bra för Slack utanför USA är egentligen en gåta konstaterar han.

­– ­Vi har inte gjort mycket internationellt ­– tills nyligen har allt varit på engelska och vi har bara använt oss av dollar och kreditkort. Ändå finns hälften av våra användare utanför USA.

Hans besök i Sverige handlar just om att träffa kunder – några av de större företag som använder Slack här är Klarna, Expressen, Bambora och Spotify.

– Några av de bästa exemplen på hur man kan använda Slack på smarta sätt som jag stött på finns just här i Sverige. Jag pratade med en man om det i dag och han tyckte inte alls det var konstigt eftersom ni är så konsensusinriktade här och gillar att arbeta i team. Och det där funderar jag på fortfarande, säger Johann Butting.

Hur ser formeln då ut för att lyckas så väl? Hur ska Slack fortsätta på den inslagna vägen? Johann Butting lyfter fram tre saker som företaget fokuserar på.

– För det första ska vi fortsätta vara riktigt bra på det vi gör. Det gäller att vara mån om detaljerna och se till att det är enkelt så att användarna älskar det. För det andra ska vi se till att det är lätt för alla andra applikationer att integrera med oss och för det tredje så satsar vi nu på artificiell intelligens.

Just integrationen med andra plattformar är en grundstrategi för Slack. Johann Butting flyttar sin stol närmare och börjar rita ivrigt på ett papper för att få fram sin poäng.

– Microsoft, Box, Google ... alla har sina egna system. Men vi vill ligga som ett integrationslager över alla plattformar och applikationer. Det är skillnaden mot oss och andra. De bygger sina egna samarbetsverktyg för sitt eget ekosystem, men för mig så missar de poängen då. Poängen är att kunna samarbeta tvärs över plattformarna.

Läs också: 15 heta verktyg för ett bättre digitalt samarbete

Hittills har strategin gått vägen och idag har Slack integration till mängder av plattformar. Allra stoltast är Johann Butting när han berättar att integrationen till Google, som blev klar nyligen, byggdes av Google och inte av Slack.

­– Det brukar sluta med att det är de mindre aktörerna som integrerar med de stora, säger han.

Microsoft, Trello, Box, Dropbox – Slack är integrerade med dem alla.

– Rentav SAP har investerat i en Slackintegration, säger Johann Butting.

Med artificiell intelligens ska Slack också vässas ytterligare, förklarar han.

– Vi har fått in mycket seniora medarbetare inom AI, exempelvis från Google, som ägnar sig enbart åt det med målet att Slack ska kunna bli ännu mer lättanvänt ju fler som använder det.

Som exempel på AI-funktioner som Slack utvecklar nu nämner han att kunna skanna igenom systemet för att hitta den eller de på företaget som är extra bra på något.

– Kanske vill jag ha tag på den som vet mest om Trello-integrationen hos oss, då kan systemet söka redan på det genom att gå igenom alla konversationer, säger han.

En annan liknande funktion han tar upp är att systemet lyfter extra viktiga saker ur flödet åt dig.

– När det märker av att det pratas mycket i en kanal. och bland dem jag jobbar med, och att samtalet har relevans för mig, så markeras det. Om jag exempelvis är på resande fot kan jag på det viset ändå se om det händer något viktigt som jag bör reagera på – kanske har någon medarbetare lyckats med något, så det är bra om jag går in och gratulerar.

Än så länge är Slack inget stort företag även om det kommit upp i 800 anställda under sina tre år. Av dem sitter i dag 70 stycken i Europa, i Dublin och London.

Räknar du med att ni expanderar och öppnar fler kontor här i Europa, kanske i Sverige?

– Ja, vi expanderar, men när det gäller kontor så tar vi det om det kommer. Men vi har svensktalande medarbetare i Dublin, säger han.