Inför den så omtalade börsnoteringen brottas musiktjänsten Spotify med miljardförluster.

Sajten DI Digital har tagit del av Spotifys senaste bokslut som nyligen registrerades i Luxemburg. Och det är ökande siffror på alla håll och kanter. Omsättningen ökade under det senaste året med 52 procent och landade på 2,9 miljarder euro, eller 28,6 miljarder kronor.

Läs också: Spotifys börsvelande: "ett möjligt alternativ"

Tyvärr för bolaget är ökningen ännu större när man tittar på förlustraden. Under 2016 landar bolagets förlust på 539 miljoner euro, vilket motsvarar 5,3 miljarder kronor. Det är knappast första gången strömningstjänsten visar röda siffror. Men i år är förlusten hela 133 procent större än året före.

Liksom tidigare verkar Spotify inte vilja göra någon stor sak av sina gigantförluster. I stället pratar man om att det handlar om att växa sig lönsamt.

”Vi kommer oupphörligt att fortsätta investera i vår produkt”, skriver bolaget i bokslutet och fortsätter med:

”Vi tror att vi kommer att generera omfattande vinst i takt med att vi ökar vår räckvidd och att våra marginaler kommer att förbättras i takt med att vi skalar upp. Vi kommer därför oupphörligt att fortsätta investera i vår produkt och vår marknadsföring för att accelerera vår tillväxt”.

Läs också: Spotify trampar på gasen – uppges etablera sig på två jättemarknader

I mars 2016 lånade Spotify 1 miljard dollar för att finansiera sin verksamhet, och enligt DI Digital är kostnader för det lånet en tung kostnadspost. Utbetalningarna till skivbolag, artister och låtskrivare är så klart också en stor kostnadspost. Av de totala intäkterna gick 84,6 procent dit. Den siffran är lägre än under 2015 då andelen låg på 86,2 procent.

Andra intressanta siffror som framkommer är antalet anställda. Vid årsskiftet 2015/2016 hade bolaget 2 162 anställda, drygt 500 fler än vad man hade ett år tidigare.

Vad gäller antalet aktiva användare så ligger den siffran, enligt Adweek, på 140 miljoner. Antalet betalande prenumeranter ska i mars ha legat på 50 miljoner, vilket är ungefär det dubbla jämfört med rivalen Apple Music.