Enligt Aspiro är förvärvet startskottet för företagets nya satsning på mobil-TV. Målet är att öka inom mobil marknadsföring, söktjänster och mobil-TV, segment som företaget spår ökar kraftigt.
– Genom att Aspiro tillför sitt breda distributionsnät i Norden och Baltikum kommer verksamheten att växa snabbare än annars möjligt, säger Johan Lenander, VD för Aspiro i ett uttalande.
Rubberduck levererar produkter för mobil-tv, samt video och radio och har bland annat TV4, Telenor, NRK, MTV Nordic, BBC och FOX Movies som kunder.

Företaget har bland annat en produkt, Studio1 som kan användas för att sprida innehåll för tv-, radiokanaler och innehållsleverantörer. Den kan även användas för olika typer av on-demand-tjänster till exempelvis mobiltelefoner.
Rubberduck startade för två år sedan av ett antal avhoppare från Ericsson, Telenor, NetCom/TeliaSonera, Canal Digital och norska NRK.

I dagsläget har företaget sex anställda och omsatte i fjol 2,8 miljoner kronor. Prognosen för i år ligger på en omsättning på 3,3 miljoner kronor under första halvåret.

Målet är att Rubberduck ska öka intäkterna till 30 miljoner kronor fram till 2009. I övrigt väntas ingen påverkan på Aspiros resultat i år.