Med sin nya storsatsning hoppas bolaget radikalt förändra spelreglerna på mobilmarknaden. Istället för att ta betalt per minut eller dataenhet satsar man på en prismodell liknande den för bredband i hemmet.

Operatören har knutit en mängd tjänster till sig och ämnar erbjuda allt utan extra kostnad för kunder som betalar en fast månadsavgift. Planen är att erbjuda fri tillgång till de mest populära webbtjänsterna direkt i mobilen.

Samlingsnamnet för den nya satsningen blir X-series. Med ett abonnemang erbjuder 3 kostnadsfria samtal via Skype, gratis webbsurfning och sms via Windows Messenger, samt mobil-tv och tillgång till hemdatorns mediebibliotek via Slingbox eller Orb.

Skype out kan användas för att kraftigt sänka kostnaden för utlandssamtal. Däremot får kunder fortfarande betala som vanligt för samtal och textmeddelanden via gsm- eller 3g-nätet.

Enligt operatören ska ett abonnemang med allt inkluderat kosta ungefär lika mycket som bredband i hemmet. Mer troligt är dock att priset blir runt femhundra kronor i månaden när tjänsten når Sverige.

– Vår plan är att öppna upp hela internet i mobiltelefonen. Inte med hjälp av datakort eller bara vid hotspots. Det ska alltid vara tillgängligt, säger Frank Sixt, finanschef på 3s moderbolag Hutchinson Whampoa. Han hävdar att prismodellen, som bygger på fri tillgång för en fast månadsavgift, innebär en smärre revolution inom branschen.

– För att lyckas med det har vi som operatör varit tvungna att se över vår egen affärsplan. Vi har slagit in på en kurs som tar oss iväg från priser per-minut, per-klick eller per-megabyte. Det ska helt enkelt vara gratis när man vill använda det, säger Frank Sixt.

Programvara och tjänster kommer att levereras av bland andra Google, Microsoft, Yahoo och Skype, som alla ingått partneravtal med 3.

Andra intressanta tjänster kommer från bolagen Sling media och Orb som utvecklar tjänster för att strömma musik- och film från en lokal dator eller tv via nätet. Operatören hävdar alltså att kunder kan få tillgång till både mediebiblioteket i sina hemdatorer och kanalutbudet i tv:n direkt i mobilen, helt utan extra kostnad.

X-series lanseras i England den 1 december. Alla andra marknader, Sverige inkluderat, kommer att få tillgång strax efter årsskiftet. Både Sony Ericsson och Nokia kommer att leverera telefoner med stöd för de nya tjänsterna.

När 3 först gav sig in på mobilmarknaden skapade man chockvågor med sina mycket aggressiva prispaket. Nu hoppas man återigen ruska om de andra operatörerna och sätta fart på prisutvecklingen. X-series är också ett försök att kontra de andra operatörernas satsningar på wlan, som på sikt kan komma att erbjuda liknande funktionalitet.

Fakta

Med X-series ger sig 3 på ett nytt sätt att tjäna pengar. På sikt är planen att helt lämna enhetspriser bakom sig och att istället erbjuda kostnadsfri tillgång för en fast månadskostnad.

Detta medför också att operatören helt kan överge den tidigare ”walled garden” modellen, där nätsurfande kunder på många marknader inte haft tillgång till webbplatser utanför 3s egen portal.

När nu steget är taget sparar man inte heller på självkritiken, trots att operatören in i det sista vägrat låta sina kunder surfa öppet på nätet:

– Att fängsla in sina kunder för att tvinga dom att acceptera ett visst val eller ett visst pris är helt enkelt inte acceptabelt, erkände företagets finanschef Frank Sixt när X-series premiärvisades på torsdagen.