Glada hemmakonstnärer utnyttjar verkligen teknikens många möjligheter.

En del klipper ihop kändishuvuden med underreden tagna från nätporrbilder och lägger sedan själv ut verken på internet.
Boulevardpressens ”journalister” rasar.

”Porrfusket på internet ökar hela tiden – polisen står maktlös”, hojtar Aftonbladet.

De onda samlas tydligen i Flashbacks forum:
”Saknas några intressanta kändisar hetsar medlemmarna varandra till att göra fler falska porrbilder.”

Visst! Ingen skulle väl kunna göra sånt utan att ”hetsas”, ho ho!
Och givetvis letar man upp drabbade som snyftar ut:
”Man tycker att det borde gå att kontrollera detta men jag vet inte hur. Det här har ju förekommit under en del år. De som har hand om det borde kunna komma på ett sätt att stoppa det.”

Tycker sångerskan Jessica Andersson.
De som har hand om det, ho ho!
Kreatörerna förstår ingenting: ”Kändisarna borde bli smickrade”, tycker en av de 20-åriga bildvirtuoserna.

Boulevardpressen är så insyltad i kändislivet att de inte ser vad som är på gång: empowerment!
Det handlar om att vanligt folk tar makten.

Tar makten från upphaussade artister som är vana vid att bygga personliga varumärken, kontrollera informationen och leva i symbios med samma boulevardpress som nu rasar.
Tar makten över informations­monopolet som traditionella medier satt på.

Den mediemodell som gjorde att kändisfolk kunde sälja första bilden av ett fult spädbarn (som är lika fult som alla andra spädbarn) för flera miljoner till ett passivt konsumerande folk av soffpotatisar.

De har därför kommit att tro att folket består av två sorter, en uppdelning de vill upprätthålla: En liten klick av aktiva och duktiga ”producenter”. Och en stor massa av passiva och lata ”konsumenter”.

Men se, detta var inte naturgivet! När verktygen att skapa och möjligheterna att publicera fanns i var mans hand började de där passiva typerna mopsa sig och kläcka egna idéer. Men de gör det på fel sätt. På ett sätt som inte passar de utmanade.

Kolumnisten Karolina Fjellborg lever fint på en bildbyline som verkligen ser ut som överdelen av en platinablond porrskådis.
Men när någon hemsnickrare klistrar nunan på en passande kropp får han svar på tal:
”Det är mest tragiskt att det finns nissar där ute som inte har något bättre för sig än att sitta hemma vid datorn och klistra ihop nakenbilder på tjejer som de inte har en chans att få se utan kläder i verkliga livet. Jag menar – vad är oddsen att de där pajsarna ska få till det med något annat än Canal plus och högerhanden när kvällen kommer?”

Klarare än så kan man väl inte markera avsmaken för den You-revolution som möjliggörs av nätet och som suddar ut gränsen mellan producent och konsument, mellan elit och massa.

Time Magazine utsåg You till person of the year.
Men det finns de som verkligen avskyr You.
Kom ihåg det. Och se till att reta upp dem ännu mer!

Oscar Swartz
är nätveteran, ekonom och skribent som även bloggar på swartz.typepad.com/texplorer