kaffemaskin


Nej, de flesta ägnar sig inte med full kraft åt sina arbetsuppgifter hela dagen. Då och då tar vi små pauser. Och trots att vi lever i de sociala mediernas tid är det inte det vi gör i första hand, det visar en studie som Bamboo HR, som utvecklar hr-system, genomfört bland drygt 1 000 amerikaner.

I stället är det småprat med kollegor och turer till kaffeautomaten som är det som tar mest från vår aktiva arbetstid. Men den arbetsgivare som tar bort de här pauserna biter sig själv i svansen enligt Rusty Lindquist på Bamboo HR som hållit i studien.

Läs också: Säg vad du tycker, chefen – dåligt med feedback på svenska arbetsplatser

– När du blir fysiskt utmattad får du ont i musklerna och blir stressad. Men när du är mentalt utmattad blir du utbränd och du presterar sämre. Att stå upp, gå runt, ta ett snack, samtala – alla dessa pauser hjälper din hjärna att ta en paus så att du kan fokusera på nytt och det är en viktig del i att öka prestation och produktivitet, säger han till den amerikanska sajten CIO.

Tim Eisenhauer, en av grundarna till Axero Solutions som utvecklar samarbetsverktyg, håller med och påpekar att medarbetarnas engagemang är A och O och att många företag inte alls lyckas med det.

– Som tur är går det att öka engagemanget om medarbetarna får möjlighet att slappna av och prata med varandra. Det skapar en mycket bättre företagskultur.

För att skapa en bra kultur måste de anställda helt enkelt få en chans att lära känna varandra. Hitta gemensamma intressen som ofta inte alls har med jobbet att göra – och där fyller turerna bort till kaffeautomaten sitt syfte.

Läs också: Här är de 10 hetaste it-kompetenserna 2016

– En del har lätt för att samarbeta med människor de inte känner. Men andra behöver ha ett visst mått av delade intressen för att samarbetet ska fungera som bäst. Att lära känna någon innan man kastar sig in i komplexa arbetsupgpifter kan spela stor roll, säger Tim Eisenhauer.

Han lyfter också fram att snacken i köket eller kaffepauserna gör att medarbetarna träffar sina chefer och ledningen oftare.

– Om de anställda inte vågar prata med sina chefer eller personer på ledningsnivå skadar det dina affärer. Det är lättare att komma människor nära om samtalet inte handlar om arbetsrelaterade frågor. Då blir de mer bekväma med att säga vad de tycker och lita på att cheferna lyssnar, säger han.

Sensmoralen är alltså att det lönar sig att uppmuntra den sociala interaktionen på företaget.

– De anställda vill ha arbetsplatser där kollegerna känns som vänner och det går att kommunicera och samarbeta öppet. Den som vill behålla sina medarbetare och attrahera nya måste bejaka de sociala aspekterna, säger Rusty Lindquist.