Det talas allt mer om social business – att företag använder interna sociala forum för att öka dynamiken i företaget och få fart på idéer och affärer. Ännu är det inte så många företag som aktivt arbetar med sociala plattformar internt men både Gartner och Forrester har pekat ut det som en viktig trend.

– Vi märker att företagen börjar fundera över hur det skulle kunna se ut hos dem, säger Matilda Jernevad, omvärldsanalytiker på Projectplace.

För företagen är det avgörande att engagera medarbetare konstaterar hon.

– I dag är runt 65 procent rätt oengagerade – bara 15 procent av de anställda brinner för att utveckla jobbet och företaget. Så om företagen lyckas få med sig medarbetarna har de väldigt mycket att vinna. Och då kan verktyg inspirerade av sociala medier vara ett bra sätt.

Självklart räcker det inte bara med att få en plattform på plats – det är användningen det hänger på.

– Det gäller att involvera hela företaget och få med alla. Då lyckas man mycket bättre, säger Matilda Jernevad.

– Om någon lägger upp en fråga kan det visa sig att svaret kommer från en helt annan avdelning som man inte alls väntat sig. Det är så det ska fungera.

För att nå dit gäller det att alla är beredda att delta – både att lägga ut frågor och idéer och att ta del av svaren.

– Det måste göras enkelt, vara en del i vår arbetsbeskrivning.

Samtidigt finns det mycket som kan hindra oss från att lägga upp frågor eller idéer för allmän beskådan. Vi kanske tycker idén är för banal eller att frågan avslöjar okunskap. Därför måste det finnas en ödmjukhet inför det som läggs ut bland alla på företaget, Matilda Jernevad.

– För att det ska fungera måste också ledningen ta på sig att vara med och sätta tonen. Om inte ledningen syns på det sociala nätet så kommer det aldrig att fungera.

Dessutom kan du som arbetskamrat hjälpa till att stötta dem som behöver komma i gång. Att uppmuntras att delta är det viktigaste och därför tycker hon inte att det ska sättas upp en massa regler för hur man ska bete sig.

– Det gäller att förmedla att det är något vi hanterar professionellt helt enkelt – då kan vi inte skriva på samma sätt som vi gör privat med våra kompisar på Facebook. Man måste se till att undvika ironi eftersom det lätt missförstås – inte minst om företaget har verksamhet i andra kulturer.

Ett företagsinternt socialt forum gör besluten mer transparenta – men i bästa fall innebär det att också känslor som exempelvis en förändring rör upp blir transparenta.

– I stället för att det går rykten i korridorerna kan det bli en plats där de anställda får komma till tals och ledningen tvingas argumentera för sina beslut.