Niclas Mårdfelt, fristående it-analytiker, har följt den svenska distributionskanalen under många år. Hans dom mot de stora svenska volymdistributörerna är hård:
– Om ett bolag omsätter många miljarder och gör förlust så är det klart att man måste ifrågasätta dess existensberättigande. Volymdistributörerna har varit bra på pc och skrivare, men är dåliga på att identifiera nya produkter och hitta nya tjänster, säger han.

– Vill man tjäna pengar i dag så ska man vara nischad.

Volymdistributörerna har i många fall irrat bort sig i alla produkter de tillhandahåller, hävdar Niclas Mårdfelt.

Det har talats länge om konsolidering och eventuellt utslagning bland de stora distributörerna.

Men Niclas Mårdfelt tror att de stora volymdistributörerna Scribona, Ingram Micro, Tech Data och GNT kommer att leva vidare – eller som han själv uttrycker det:
– De kommer att fortsätta plåga sig.

Dels är de inga attraktiva uppköpsobjekt, dels tror han de kommer att tvingas till att förändra sig.
– Ett och ett måste bli två om man ska göra en affär, det är jag inte alls säker på att det skulle bli i det här fallet.

Förluster kommer att täckas med kortsiktiga lösningar, som nyemissioner, tror Niclas Mårdfelt.

Men han tror också att det finns möjligheter till förändring.

– Man kan tänka sig att det kommer in folk utifrån, till exempel riskkapitalister och ställer andra krav. Branschen själv har ju inte lyckats. Jag tycker Scribona gör helt rätt när de tar in Fredrik Berglund utifrån som ny vd. De hade stått och stampat ett bra tag.

Foto och audio/video är produktområden som Mårdfelt tycker borde vara attraktiva för volymdistributörerna.

– Annars kommer de att fortsätta underminera sina marginaler och då går de omkull en vacker dag.