För att lyckas med målsättningen att styra över tv-tittandet från traditionella tv-apparater till datorer krävs givetvis ett attraktivt innehåll. Bland de nya innehållsleverantörer som Joost nu fått avtal med (åtminstone för den amerikanska marknaden) märks Turner, Sony Pictures Television, Hasbro och Sports Illustrated.

Sedan tidigare har Joost avtal med mediegiganten Viacom och kan därmed visa långfilmer från Paramount Pictures, Paramount Vantage och Paramount Classics samt en lång rad program från MTV Network och BET Networks.

Senare i maj kommer även CNN och NHL att dyka upp i Joosts kanalutbud.

Ytterligare ett tecken på att Joost-projektet börjar få styrfart är att annonsörerna börjat öppna plånböckerna.

Joost-projektet drogs igång förra året under arbetsnamnet The Venice Project med Skype-gänget Niklas Zennström och Janus Friis som huvudmän, men leds av Fredrik de Wahl.

– Nu kan man säga att vi gått över i en kommersiell fas där vi tar betalt för annonserna och får riktiga pengar i systemet från annonsörer samtidigt som vi betalar till innehållsägarna, säger Fredrik de Wahl.

Bland övriga nyheter från Joost är att man visserliga bara tar emot nya testare som fått inbjudan från tidigare betatestare men att dessa nu får skicka ut inbjudningar till ett obegränsat avtal.

Dessutom uppgraderas nu programmet som sköter tv-uppspelningen, men fortfarande handlar det om en betaprodukt och den skarpa versionen dröjer troligen någon månad.

Läs mer på www.joost.com.