Operan betraktas av många som en traditionell och konservativ konstform. Det är svårt att locka de unga generationer som vuxit upp med MTV, datorspel och mobiltelefoner till operasalongerna.

Under det senaste året har det tagits flera steg för att förnya och utveckla operakonsten och föra in den i den digitala eran. Organisationen Folkets Hus och Parker gjorde för några år sedan en stor satsning på så kallade digitala hus – biosalonger som kan visa digital film med både hd-tv-kvalitet och surroundljud.

I dag finns det ett 50-tal digitala biografer runt om i landet vilket har gjort det möjligt att visa direktsändningar från Metropolitan, den kända operan i New York, på orter som Boden, Bengtsfors och Smedjebacken.

Genom den digitala tekniken kan man alltså nå ut till en bredare publik långt från storstadens operahus, men hd-tv till trots så räcker det inte för att locka en yngre publik till operan, då måste operan även vara tillgänglig på nätet.
Nästa steg är att skapa ett virtuellt operahus på internet. Kompositören Fredrik Högberg fick nyligen två miljoner kronor från Sparbanksstiftelsen för att genomföra projektet Iopera.
Det är ingen ny webbläsare utan en specialskriven webbopera, ”Kains kvinna”, som får premiär 2009 på nätet.

Innan dess har Fredrik Högberg andra idéer som ska göra opera mer tillgänglig för en större publik via internet. Tanken är att skapa en portal, en samlingssida för världens operahus med forum, bloggar, kalendarium över världens operaföreställningar, sing along-opera, möjlighet att lägga upp och ladda ner operaklipp lagligt, ungefär som ett Youtube för operafantaster. Och så naturligtvis specialskrivna operaverk anpassade för webben.

I det virtuella operahuset ska det i framtiden även att bli möjligt för åskådaren att påverka föreställningen genom att till exempel byta scenografi och ändra händelse-förloppet, ja, kanske till och med själv aktivt delta i föreställningen.

Att dagens unga vill vara med och bestämma och ha möjlighet att påverka sin kulturupplevelse är något som även andra aktörer har tagit fasta på. Att bara vara passiv åskådare är inte något som lockar unga människor.

I Umeå har därför Norrlands-operan tillsammans med bland annat Humlab, som är en mötesplats för teknik och humaniora på Umeå universitet, skapat en blogg-opera. 400 elever vid Dragonskolans yrkesprogram fick blogga fram handlingen till en ny opera. Varje inlägg skulle vara exakt 100 ord, och utifrån bloggarna har professor
K G Johansson skrivit librettot till operan ”Sjökor och stekare” som har premiär i höst. Så kanske kommer framtidens operaklassiker att låta så här:

”Kommer inte på nåt, vad ska jag göra.
Vill köra skoter, inte sitta på skolan
och inte göra ett skit.
Jag vill inte sitta inne och sura när jag kan fara
och köra skoter i snön
som håller på att smälta bort.
Jag blir på så dåligt humör.
Vill inte sitta här.”

ur första scenen ur ”Sjökor och stekare”.

Mer om bloggoperan på bloggopera.se

Tingshusets musik av Fredrik Högberg finns på courthousemusic.com