(CS/Paris) De lokala Youtube-sajterna är översatta från den amerikanska förlagan och ska så småningom fyllas med innehåll från inhemska leverantörer. Satsningen är ett försök från Googles sida att parera den allt hårdare konkurrensen från inhemska videotjänster.

Google har skrivit partneravtal med en rad internationella mediehus, nyhetsbyråer och andra företag. Bland dem märks BBC, franska France 24, grupper som Greenpeace och Friends of the earth samt fotbollsklubbar som Chelsea och Real Madrid.

Liksom de internationella varianterna av Google Maps och Google News är de nya Youtube-sajterna i praktiken bara översättningar. De lokala Googlekontoren ansvarar för att skriva partneravtal, sälja annonser och marknadsföra tjänsterna. All produktutveckling sköts centralt av Google och Youtube i USA.

(Uppdaterad) Enligt Sakina Arsiwala, chef för Youtubes internationella expansion, blir de lokala kontorens roll främst att agera känselspröt åt moderbolaget i USA.

– Dom hjälper oss att förstå vad som behövs för varje enskild marknad. Vi tror starkt på att folk på plats i de lokala marknaderna förstår bättre vad de och deras användare vill ha. De är enormt viktiga när det gäller att se till att produkten blir rätt för de marknader vi ger oss in på, säger hon till Computer Sweden i samband med lanseringen av de lokala Youtube-sajterna.

Om de lokala tjänsterna slår igenom kommer fler länder att få egna versioner av Youtube, bland annat Sverige och Skandinavien. Då ska även tjänsterna ha utvecklats vidare med stöd för bland annat lokala sökningar, kanaler och topplistor. Men än finns inget datum för när fler lokaliserade tjänster kan lanseras.

– Vi började med lokaliseringen för bara sex månader sedan. Vi vill lära oss av det här för att sen gå vidare med fler länder, säger Youtubegrundaren Steve Chen.

– Våra mål har inte förändrats. Vi lyssnar fortfarande på vårt community och vi fortsätter att vara innovativa, fortsätter han.

Det är oklart vilka medieleverantörer Google i Skandinavien kan komma att skriva avtal med om en svensk Youtubesajt lanseras. Både Tv4 och SVT har redan satsat stort på egna webb-tv-projekt, så det återstår att se om de kommer vilja dela med sig av sitt innehåll.

Google lovar att de nio internationella Youtube-sajter som nu rullas ut så småningom ska byggas ut till "fullt lokaliserade sajter".

Fakta

Först ut är lokala varianter av Youtube för Brasilien, Frankrike, Irland, Italien, Japan, Holland, Polen, Spanien och England.

Bland de innehållsleverantörer Google har skrivit avtal med märks brittiska BBC, franska France 24, Spaniens Antena 3 och Cuatro TV, Portugisiska RTP samt holländska VPRO och NPO.

Fotbollsklubbarna Chelsea FC, AC Milan, Barcelona FC och Real Madrid. Miljögrupperna Greenpeace och Friends of the earth samt hjälp- och biståndsgrupperna UNHCR och Medecins du Monde kommer också att leverera innehåll.