Imorgon släpps Apples första mobiltelefon till försäljning i USA, och få ämnen ges just nu lika mycket plats i tidningarna som Iphone.

En sökning på Google News visar att 11 000 artiklar om Iphone har publicerats i engelskspråkiga medier bara under den senaste veckan.

Motsvarande sökning på Nokia ger runt 7 000 träffar. Sony Ericsson hamnar på strax över 2 000.

Enligt analysföretaget Cision, som mäter och värderar medieutrymme åt pr- och marknadsföretag, är värdet på allt det redaktionella material som producerats om Iphone enormt stort. Företagets nordiske analyschef Per Söderpalm uppskattar att om Apple velat köpa lika mycket annonsplats i tidningar världen över skulle företaget, grovt räknat, ha fått punga ut med närmare 300 miljoner kronor i månaden.

– Men lika viktigt är att journalister och andra som uttalar sig nästan alltid har en väldigt positiv inställning till produkterna. När det gäller Iphone är det plötsligt okej att säga att den är revolutionerande, att den kommer att förändra hela branschen och så vidare, påpekar Per Söderpalm.

Enligt Google News har flera tusen artiklar om Iphone publicerats i amerikanska medier bara idag.

– Åh fy fan. Det är exceptionellt. Det som är otroligt är att de får så mycket publicitet redan innan produkten är lanserad, säger Per Söderpalm.

I marknadsföringsbranschen studeras Apples otroliga pr-framgångar med stort intresse. Företaget anses vara hästlängder före konkurrenterna när det gäller marknadsföring och varumärkesbyggande.

– Så fort Apple viskar om något så blir det eko i hela världen. Jämför med andra företag. De får absolut inte lika mycket publicitet när de ger sig in i nya branscher, säger Sara Möndell, vd på pr-byrån Text100 med inriktning på it- och telekombranscherna.

Hon får medhåll från Tom Beckman, partner på Prime PR.

– I en värld av blinda blir den enögde kung, och Apple ser dessutom bra på båda ögonen, säger han.

Enligt Cisions mätningar, som görs på ett betydligt snävare medieurval än Googles, skrevs runt 3000 Iphoneartiklar världen över i maj. Stora produktsläpp från andra telefontillverkare, till exempel Nokia eller Sony Ericsson, genererar oftast ungefär 300 artiklar i månaden. Redan innan Iphone finns på marknaden skrivs alltså tio gånger fler artiklar om den än om konkurrenternas produkter.

– Det betyder att Apple, trots att de inte släppt någon produkt än, redan tillhör de största internationella mobilföretagen när det gäller publicitet, påpekar Per Söderpalm.

Fakta

Sajterna i idg.se-nätverket är också med på noterna. Under bara den senaste veckan har IDG-tidningarna, Computer Sweden inkluderat, publicerat hela 18 artiklar om Iphone.

Men att medierna envisas med att skriva om Iphone är kanske inte så konstigt. I januari var tidningen Macworld bland de första i sverige att rapportera från lanseringen av Iphone.

Artiklarna om produktsläppet blev månadens överlägset mest lästa på idg-se-nätverket. Fortfarande, nästan ett halvår efter lanseringen, läser flera hundra personer artiklarna varje dag.