Altl fler mobiltillverkare bygger in nya och mer avancerade tjänster direkt i sina telefoner. Tidigare under veckan berättade LG om sina planer att förinstallera Youtube i mobiltelefoner. Nokia håller på att testa en inbyggd klient för mobila direktmeddelanden. Båda är exempel på tjänster som operatörerna redan erbjuder.

– Vad det handlar om är att skapa mervärde för kunderna och skapa lojalitet, säger Daniel Lindholm, vd på The Phone House.

Ytterligare ett exempel på utvecklingen är spridningen av gps i mobiltelefoner. Samtidigt som allt fler operatörer satsar på området så bygger telefontillverkarna in tekniken i sina lurar. Operatörerna vill ta mer betalt och telefontillverkarna vill sälja fler telefoner. Men när det gäller tjänster som Youtube och direktmeddelanden så konkurrerar mobiltillverkarna också med operatörernas egna erbjudanden.

– Jag tror det blir svårt för operatörerna att ta betalt för den här typen av extratjänster, säger Daniel Lindholm.

För att operatörerna ska lyckas är nyckeln att skräddarsy för den lokala publiken, enligt Leif Sundström på navigationsföretaget Appello.

– Du kan stoppa in saker som till exempel var det finns fartkameror, säger Leif Sundström, säljchef på Apello, som nyligen sålt system till Telia Danmark och KPN.

Ingen vet exakt hur marknaden kommer utveckla sig framöver.Men vad som är säkert är att operatörerna inte kommer få hela kakan, enligt mobilanalytikern Ben Wood. De enda säkra vinnarna i kampen är mobiltelefontillverkarna.

– De lägger till ytterligare en funktion som får oss konsumenter att köpa en ny mobil, även om vi egentligen inte behöver en, säger Ben Wood.