Den som vill hitta en ringsignal har det inte tillräckligt lätt, tycker Google. I labbet har företaget en sökmotor som, när du skriver in låten med din favoritgrupp får en lista över de innehållsleverantörer som har ringsignalen upplagd, tillsammans med en länk för att ladda ned och köpa låten. Företag som vill hamna längre upp på listan kan få betala för sponsrade länkar.

På samma sätt ska det fungera med spel och annat innehåll för mobiler. För att det ska bli bra måste materialet vara indexerat och Google har under de senaste månaderna arbetat ihop med en rad innehållsleverantörer för att göra just detta, enligt Wall Street Journal.

Med det nya systemet sträcker sig Google betydligt längre in på mobilmarknaden än med den traditionella sökmotorn för webbsidor, som redan finns i en version anpassad för mobiltelefoner. Tidigare har Google också släppt en specialversion av Google Maps för mobiler.

Arbetet tycks dock inte vara helt enkelt, eftersom projektet redan har försenats. Det är inte heller klart när Google kommer att släppa en färdig version, eller åtminstone en betaversion, så som företaget brukar göra med nya tjänster.

Tjänsten lär inte uppskattas av mobiloperatörerna. Många av dem har redan satsat stora summor på att bygga egna söktjänster för mobilt innehåll, men då endast knutet till operatörens eget nätverk.

Andra internetföretag är redan inne på liknande spår. Yahoo har till exempel ett partneravtal med brittiska Vodafone om mobilreklam. Företaget köpte också nyligen det lilla företaget Actionality, som hjälper till med reklam för spel och andra mobila applikationer för mobiler.

Även AOL har köpt ett företag inriktat på reklam för mobiler, vid namn Third Screen Media.

Nyligen lanserade även Googleägda Youtube en mobil version av sin videodelarsajt specialanpassad för Apples Iphone. Ungefär samtidigt inledde företaget ett liknande samarbete med LG.