- Förra året såldes var fjärde resa på internet och försäljningen kommer fortsätta att växa, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på SAS Sverige.

Att SAS tog bort flera försvårande regler gav internetförsäljningen en ordentlig skjuts ifjol.
- Under 2005 tog vi bort en hel del boknings- och försäljningsregler, samtidigt som vi utvecklade vår hemsida. Det är tydligt att ju enklare biljetter och strukturer vi har, desto mer ökar internetförsäljningen, tillägger Ulf Hermansson Samell.

- Det är inte bara försäljningen som blivit populärare, utan också våra tidtabeller och möjligheten att boka hotell och hyrbil, säger han.

Uppåt för SJ
För SJ har den sviktande biljettförsäljningen äntligen vänt och andelen som säljs via internet ökar allt mer, säger Thomas Mann, chef för distribution på SJ.
- Internetförsäljningen går mycket bra. I dag utgör det en tredjedel av den totala försäljningen, jämfört med två procent för fem år sedan. I slutet av året tror jag att försäljningen på internet kommer att växa till över 40 procent.

Bokning av biljetter på nätet är mest populärt hos privatresenärer både hos SAS och hos SJ.
- I dag köper privatpersoner mest biljetter på nätet, men vi jobbar på att få upp försäljningen bland affärsresenärerna, säger Thomas Mann.

SJ satsar på att växa i år och det ser allt ljusare ut för försäljningen.
- Vi har haft ganska tunga år med både vikande volym och tillväxt. 2005 stannade däremot denna utveckling och vi slutade tappa. I år kommer vi att bygga för tillväxt och öka våra volymer genom fler antal vagnar. Om vi har fler avgångar tror jag också betalningsviljan hos kunden växer, säger Thomas Mann och påpekar att ett flertal faktorer gör internet attraktivt bland SJs kunder.

- Bokningen är alltid tillgänglig, dessutom är avgiften lägre, säger han.

Rörliga bilder
Internet är inte bara en smidig försäljningskanal, utan även en mycket bra plats att exponera företaget på, anser Thomas Hermansson Samell.

På SAS har man utvecklat sina reklamkampanjer på internet - nu är det rörliga annonser med både film och ljud i stället för stillbilder som gäller.
- Vi fördubblade vår internetannonsering under förra året och det gav mycket goda resultat. Det gäller bara att lära sig att använda tekniken på rätt sätt, säger han.

Fakta

SAS: 1997 drogs försäljningen på internet igång. I dag säljs 25 procent av resorna på internet, vilket är i linje med andra flygbolag. Tillväxten på affärsresenärssidan är fortfarande dämpad, eftersom många företag fortfarande använder sig av resebyråer.

SJ: Började med internetförsäljning runt 1998. 2000 var andelen av antalet sålda resor endast 2 procent, men sedan tog det fart och i dag säljs var tredje resa på internet. Under 2006 beräknas andelen sålda resor på internet växa till över 40 procent.

Internethandeln ökar hos SJ:
2000: 2 procent
2001: 4 procent
2002: 9 procent
2003: 15 procent
2004: 23 procent
2005: 29 procent

Läs mer om nätbyråernas uppsving på:
computersweden.se/c/120