Partnerskapet gäller musiknedladdningssajten Gbox, som ska lanseras den 21 augusti och bland annat erbjuda musik fri från kopieringsspärrar från skivbolaget Universal.
Avtalet med Google innebär att sökjätten kommer att referera användare som söker efter nedladdningsbar musik direkt till Gbox-sajten. Sökningar efter särskilda artister eller låtar ska leda till rätt nedladdningssida hos Gbox. Satsningen är Googles första steg in på marknaden för nedladdningsbar musik.
I praktiken väntas Google alltså fungera som Gbox-sajtens sökverktyg. Paralleller kan dras till hur torrentsajter som The Pirate Bay utför sökningar utan att själva erbjuda nedladdningsbart material.
Sökjätten är noga med att påpeka att man inte satsat några pengar i Gbox, och vill helst kalla affären för ett rent annonsavtal. Google får betalt av Gbox och Universal för de sponsrade länkarna men tar inte del av intäkterna från försäljning av musik, skriver tidningen Forbes nätupplaga.
I dagsläget har Google inga liknande avtal med andra musiksajter eller skivbolag.
Den musik som Universal gör tillgänglig på Gbox kommer att vara fri från drm-skydd. Varje låt kommer att kosta 99 cent, ungefär 7 kronor, vilket är 30 procent billigare än drm-fria låtar från amerikanska Itunes. Även låtar från andra skivbolag kommer att erbjudas via Gbox, men då med drm-skydd. Även dessa kommer att kosta 99 cent styck.
Universal kommer att göra sina drm-fria låtar tillgängliga även via andra webbsajter, men avtalet med Google gäller bara sajten Gbox.