Mobiltelefonerna säljer som aldrig förr. Under andra kvartalet i år ökade den globala försäljningen av mobiltelefoner 17 procent, till 270,9 miljoner sålda mobiler. Ett lyft sker på mogna marknader som Västeuropa och Nordamerika, efter en tidigare nedgång under första kvartalet.

– Men det är framför allt nya marknader i Afrika, Latinamerika och Asien som ger bränsle åt branschens tillväxt, säger Carolina Milanesi, analytiker på Gartner. En riktig skräll står Sony Ericsson för, som ökar till 9 procent, från 6,6 procent under motsvarande kvartal i fjol.

Marknadsledande Nokia ökar sin andel till 36,9 procent, jämfört med 33,7 procent under motsvarande period i fjol. Nokia har en stark försäljning av avancerade mobiler och introduktionen av nya N95 innebär att genomsnittspriset för Nokias mobiler ökar, trots att priserna på mobiler generellt faller.

Trots ekonomiska problem behåller Motorola sin andraplats. Företaget minskar kraftigt, från en andel på 21,9 procent till 14,6 procent eftersvag efterfrågan, delvis på grund av många gamla produkter.

Gartner spår inte någon återgång till ökade marknadsandelar innan Motorola genomför stora förändringar i sin produktportfölj. Motorola sålde totalt 39,5 miljoner mobiler.

Trean, Samsung ökade något, från 11,2 procent i fjol, till 13,4 procent. Samsung sålde 36,2 miljoner mobiler. Samsung ser ut att vara på gång, men lyckades inte under detta kvartal knipa andraplatsen från Motorola.

Fyran, Sony Ericsson är en av de stora överraskningarna med 24,3 miljoner sålda mobiler. Företaget gör snabba insteg i marknadens mellersta skikt och dessutom ökar försäljningen starkt i Latinamerika.

LG, som tidigare slogs med Sony Ericsson om tredjeplatsen, ökar endast 0,5 procentenheter, till 6,8 procent. LG sålde 18,4 miljoner enheter, där den aggressivt prissatta Chocolate-modellen har sålt bra. LG kämpar hårt med sjunkande marginaler, som en följd av priskriget.

I Västeuropa såldes 46 miljoner mobiler, en ökning med 11 procent. En stor del av försäljningen sker i marknadens lägre delar och i mellanskiktet, men även 3g-telefoner börjar nu ta fart.

Samtidigt såldes 95,5 miljoner mobiler i Asien, en ökning med 40,7 procent. Framför allt ökar försäljningen i Kina, samtidigt som Indien för närvarande har planat ut. Japan, som redovisas separat, ökar 10,3 procent till 12,1 miljoner enheter.

I Latinamerika ökar försäljningen med 24 procent till 30,6 miljoner telefoner. Drivkrafter är framför allt en ökad ersättningsförsäljning, samt det faktum att nästan 19 miljoner nya abonnemang tillkommit under senare tid.

Nordamerika ökar 7 procent till 41,4 miljoner. Framför allt ökar försäljningen via telekomjättar som AT&T och Verizon. Även Apple och dess nya Iphone har fått en ökad försäljning, som dock ännu inte redovisas i statistiken.

Apple-effekten, med introduktionen av Iphone, lär dock synas under kommande kvartal, spår Gartner. För hela 2007 spår analysföretaget att den globala försäljningen av mobiler uppgår till 1,13 miljarder enheter.

Fakta

Sony Ericsson har nästan en tiondel av mobilmarknaden
Marknadsandelar för de ledande leverantörerna.

Nokia: 36,9
Motorola: 14,6
Samsung: 13,4
Sony Ericsson: 9
LG: 6,8
Övriga: 19,3

Källa: Gartner