3s kunder kan nu köpa nedladdningsbar musik i mp3-format, utan något kopieringskydd. Musiken kan laddas ner i mobil eller från 3s nätbutik. Till en början gäller det hela katalogen, runt 10000 låtar, från skivbolaget Bonnier Amigo.

– Vi är mycket glada att Bonnier Amigo vågar ta det här steget, säger Erik Hörnfeldt, presschef på 3. Det här är helt klart rätt väg att gå.

3 för diskussioner med i stort sett alla stora skivbolag om att få sälja deras musik utan kopieringsskydd. Trenden går mot att släppa på kopieringsskydd för musik som säljs via Internet.

– Vi har förhandlat med skivbolag ganska länge nu, säger Erik Hörnfeldt, och 3 hoppas att vi snart ska kunna erbjuda våra kunder musik i mp3-format utan kopieringsskydd från betydligt många fler bolag.

Erik Hörnfeldt kan inte ge några uppgifter om när musik från fler skivbolag kan bli aktuellt.

– Jag törs inte säga någonting innan avtalen är påskrivna, förklarar Erik Hörnfeldt. Men vi hoppas på att det här bara är början.

3, som enligt egen uppgift har runt 50 procent av marknaden för mobilt nedladdad musik i Sverige, tror att företaget kommer att kunna öka sin försäljning ytterligare med mp3-filer utan kopieringsskydd.

– Mp3 är det format som våra kunder helst vill ha, fortsätter Erik Hörnfeldt. Så vi är övertygade om att det här avtalet kommer att bli gynnsamt för oss.

Att musiken saknar kopieringskydd kommer inte att påverka priset. En låt kommer även i fortsättningen att kosta 9.90 kronor hos 3.

Några av de artister som ligger Bonnier Amigo och nu finns att köpa hos 3 är Markoolio, Melanie C, Wilmer X, Michael Wiehe och Amy Diamond.

Flera stora skivbolag har den senaste tiden slopat kopieringsskydden. Som Computer Sweden tidigare har rapporterat gick jätten EMI tidigt ut och började sälja vanliga mp3-filer via bland annat Itunes Store och Amazon.com.

Den mer alternativt inriktade nätaffären Emusic, som bara säljer musik fri från kopieringsspärrar, betraktas som en viktig uppstickare på marknaden.

Google ställde sig nyligen bakom tjänsten Gbox genom att ge sponsrade sökningar till låtar och album som säljs via tjänsten. Musiken på Gbox levereras av skivbolaget Universal.