För ett år sedan trädde Frida Berglund in som marknadskoordinator på Cult Design och började företagsblogga. Cult Design formger inredningsprodukter som säljs i hela Sverige via återförsäljare och butiker.

– Efter ett år kan jag säga att bloggandet har gått över förväntan. Framför allt med tanke på att vi började utan erfarenhet. Det är mer jobb än vad man tror, även om jag får hjälp med material och information, säger Frida Berglund.

Hon bloggade tidigare privat i den egna inredningsbloggen Husmusen. Skillnaderna är stora mellan en personlig blogg och en företagsblogg, anser hon. På den personliga bloggen, som numera är nedlagd, kunde hon skriva om allt möjligt. Företagsbloggen måste ha ett tydligt fokus och en enhetlig ton.

– Företagsbloggen är ett bra sätt att skapa en dialog med kunderna. Vi säljer ju mycket till butiker så slutkunden träffar vi sällan. Bloggen gör att vi kan prata direkt med våra kunder.

Via bloggen sker en ständig tillströmning av nya idéer, som ibland kan resultera i nya produkter. Cult Design har varit noga med att skilja på den egna hemsidan, som är mer faktainriktad, och företagsbloggen som är tips- och kommunikationsinriktad.

– Det gäller att se till att läsaren känner igen sig, att upprätthålla en dialog och hela tiden uppdatera. Minst tre gånger i veckan måste en företagsblogg uppdateras, säger Frida Berglund.

Antalet besökare varierar mellan 700 och 1 000 per dag. En undersökning som Cult Design gjorde visade att de flesta av deras bloggbesökare är kvinnor mellan 20 och 45 år. Och de vill ha tips och råd om vad man kan göra med produkterna snarare än hårda fakta om produkterna.

Första året har varit en testperiod och nu jobbar företaget bland annat med ett projekt för att strukturera informationen på bloggen bättre.