Kunder hos Com Hem och Telia har just nu stora svårigheter att nå bland annat Microsofts webbplatser. Även andra delar av internet, framförallt i USA, är svåra eller omöjliga att nå. Detta sedan Telia kopplats bort från flera peeringpartners, nät i andra delar av världen genom vilka Telias trafik flyter och vice versa. Därmed har Telia tappat kontakten med bland annat stora delar av USA.

Enligt uppgifter från bland annat Sunet så ska Telia ha kopplats bort från sina peeringpartners på grund av en onaturlig trafikökning i Telias nät. Exakt hur detta gått till, och varför det inträffat, är oklart.

Problemen har varit mest märkbara för användare av Microsofts webbtjänster, till exemple live-sökmotorn, Hotmail och MSN Messenger. Kunder hos bland andra Com Hem och Telia har haft stora problem att komma åt tjänsterna sedan tidigt i morse.

Även Microsofts uppdateringsfunktioner för Windows har satts ur spel av problemen.

Lena Rosell vid Teliasoneras presstjänst bekräftar problemen. Enligt henne ska problemen ha avhjälpts under eftermiddagen, men det håller inte de andra operatörerna med om.

– Vår trafik i USA går via Telia och det är där felet ligger. Det har uppstått problem med peeringtrafiken och både vi och Telia har drabbats. Enligt Telia ska det vara ordnat, men uppenbarligen är det inte så, säger Bernd Schmitz, pressansvarig på Com Hem.

Även Microsoft bekräftar problemen:

– Vi har absolut hört talas om det. Det är ett allvarligt problem och vissa Hotmailanvändare är drabbade. Vi har eskalerat det till tekniker i USA, säger Louise Leo, pressansvarig för konsumenttjänster på Microsoft.