Har du blivit kompis med Myggan Larsson på Facebook? Då är du i gott sällskap. Den animerade huvudpersonen i Filip och Fredriks nya humorserie ”Myggan” hade i går 885 vänner på Facebook. Trots att han bara är en fantasifigur, och trots att hans tv-program inte har premiär förrän på onsdag.

– Vi tycker att marknadsföring i Facebook passar särskilt bra just till ”Myggan”. Det är en serie som kretsar kring en tydlig huvudperson, Myggan, och hans kompisar. Eftersom det är en animerad serie är det lättare att göra en profil åt huvudpersonen med glimten i ögat – det är så uppenbart att det inte är en riktig människa. Det blir bättre och roligare än om man gjort det med en skådespelare, säger Kanal 5:s presschef Per Lorentz.

Att sprida reklam genom att privatpersoner tipsar varandra kallas viral marknadsföring. Det kostar inte särskilt mycket i annonspengar, däremot kan man behöva satsa en hel del resurser i form av tid för att bli framgångsrik. I Myggans fall kommer profilen på Facebook att vara aktiv och uppdateras under hela tiden programmet sänds, och det som skrivs på Facebook om vad Myggan gör ska förstås stämma överens med vad som samtidigt händer i tv-serien.

– Vad vi gör sedan när programmet är slut får vi utvärdera. Kanske kommer Myggan på Facebook att få ett eget liv, säger Per Lorentz.

Att starta en påhittad profil är ett nytt sätt att använda Facebook för marknadsföring. Men den marknadsföringsmetod som det snackats mest om hittills är de tillämpningar som man kan integrera i Facebooks gränssnitt. Dessa består av exempelvis spel, tester och bildspel som medlemmarna kan roa sig med och lägga upp på sin profil.

Facebook tillhandahåller öppna api:er, vilket innebär att vem som helst kan utveckla tillämpningar för sajten. Vilket också görs – i mängder. Business 2.0 skrev häromveckan om ett ungt företag som redan tjänat hundratusentals dollar på sina program.

Till skillnad från Myspace har Facebook inte bara tillåtit utan till och med underlättat för externa företag att tjäna pengar genom sajten. Ett exempel är den populära tillämpningen Ilike, där man anger vilken musik man tycker om. Det företag som har skapat programmet får 5 procent av intäkterna när användarna går vidare och köper rekommenderad musik på Amazon eller Itunes.

Även i marknadsföringssamanhang finns det stora möjligheter med Facebook-tillämpningar – att låta medlemmarna interagera med sitt varumärke.

Ett svenskt företag har sagt sig vara på gång att sälja Facebookprogram till företag som vill marknadsföra sig, men än har inget svenskt bolag genomfört en sådan kampanj. Det är dock bara en tidsfråga innan det kommer.

Fakta

Facebook är en community vars medlemsantal växer lavinartat. På kort tid har hundratusentals svenskar registrerat sig.
Sajten var från början enbart till för amerikanska studenter, men för ett år sedan öppnades den för allmänheten. I början av året blev Facebook populär hos yngre svenskar och under sommaren exploderade populariteten bland främst 70-talister. I dag hittar man medlemmar från de flesta generationer.
Facebook har kallats för digital skolkatalog på grund av att man kan hitta gamla vänner, kollegor och klasskamrater på sajten. Alla är registrerade med sitt riktiga namn vilket gör det lättare att hitta folk man känner än på communityn där man använder alias.
CS chefredaktör Johan Hallsenius och många andra på redaktionen finns tillgängliga på Facebook. Dessutom är alla CS-läsare välkomna till Facebook-klubben Computer Sweden – en gemensam klubb för tidningens läsare och medarbetare.