Det populära tillägget till webbläsaren Firefox, Adblock Plus, laddas ned mer än 300 000 gånger i månaden och har redan över 3 miljoner användare världen över. Programmet blockerar snabbt och smidigt annonser på webben. För besökaren blir nätet snabbare. Många tycker också att sajterna blir betydligt mer behagliga att titta på.

För annonsörer och sajt­ägare är det däremot en mardröm: I samma takt som Adblock och liknande program ökar i popularitet, urholkas den affärsmodell som ligger till grund för stora delar av internetekonomin.

– Om ingen kan se reklamen blir det väldigt svårt att ta betalt. På sikt betyder det att annonsörerna inte kan nå den räckvidd de vill ha och då ratar de mediet, säger Anders Ericson, vd på branschorganisationen Sveriges Annonsörer.

I dag tar de flesta sajter betalt för annonsutrymmet med hänvisning till besökarstatistiken. Men eftersom det inte säkert går att veta hur många av besökarna som också uppmärksammar reklamen är annonsörerna skeptiska. När nu allt fler använder program som helt blockerar annonserna antyder Anders Ericson att det kan innebära dödsstöten för modellen.

I tv-världen kan däremot mätverktygen leverera mer detaljerad statistik. Där går det att avgöra hur många som bara ser ett program, hur många som hoppar över reklamen och hur många som faktiskt tittar på reklamen. Systemen rapporterar även hur folk med hårddisksinspelare beter sig och hur många som väljer att spola förbi reklamen.

Tv-kanalerna hävdar att all levererad reklam innebär en kontakt, oavsett när den levereras.

– Mycket talar för att vi kommer att sätta en tidsgräns och säga att efter ett par dygn kan inte kontakten räknas längre, säger Anders Ericson.

– Någonting liknande är förmodligen på väg för webben, fortsätter han.

Tradedoubler, som säljer detaljerad information om marknadsföring på nätet, ser en tydlig trend mot att bara vilja betala för genomförda köp snarare än antal visningar:

– Men jag tror fortfarande att traditionellt bannerutrymme kommer att leva kvar. Särskilt om målet är varumärkesbyggande, säger Tradedoublers Sverigechef Fredrik Sellgren.

Att förbjuda annonsblockerarna är i praktiken omöjligt eftersom mjukvaran installeras av besökaren, inte annonssäljaren. Om det framgår att stora antal besökare på en sajt aldrig tar del av de betalda annonserna kan det bli tal om kontraktsbrott. Stora annonsavtal kan då behöva rivas upp.

– Annonsköp baseras på besöksstatistik och i sådana här fall blir den missvisande, säger Helene Mischke, advokat på Bird & Bird.

– Man kan tänka sig en lösning där det förs statistik på hur många som använder sådana här program och sedan använda det som någon slags felmarginal, en viss procent man drar bort och inte betalar för, fortsätter hon.

Läs även:
Dålig statistik är grundproblemet

Fakta

Förutom Adblock Plus till Mozilla Firefox finns mjukvara som filtrerar bort annonser från Googlesökningar, plugins som avaktiverar Flash- eller Java-applets samt inbyggda filter i vissa webbläsare som stoppar oönskat material.

  • Adblock Plus: Firefoxtillägg som filtrerar bort eller gömmer text- och bannerannonser: adblockplus.org
  • Flashblock: Firefoxtillägg som stänger av alla flash-applikationer på en sajt: flashblock.mozdev.org
  • Customize Google: Plugin som tar bort spamlänkar och annonser från sökresultat på Google: customizegoogle.com
  • Opera: Webbläsare med inbyggda funktioner för att blockera bannerannonser: www.opera.com
  • Den svenska marknaden för internetannonsering växer kraftigt och tippas under 2007 omsätta knappt fyra miljarder kronor.
  • Sökordsannonsering och andra former av marknadsföring med tydlig resultatinriktning växer snabbare än rena bannerannonser.


Källa: Institutet för Reklam och Marknadsföring (IRM)