Flera operatörer med kunder i Stockholmsregionen drabbades hårt av dagens strömavbrott, som slog ut elförsörjningen för 65 000 hushåll.

Bahnhof, som anlitar Fortum för redundant strömförsörjning med ett dieselagreggat, blev snabbt medvetna om problemet när deras eget kontor vid Norra Station blev strömlöst vid lunchtid på måndagen. Serverhallen på samma adress, där hundratals kunder har sina servrar, slogs även den ut när slangen som ska förse dieselaggregatet med kylvatten lossnade. Någon hade glömt att skruva fast den ordentligt.

– Fortum kommer en gång i månaden och provkör den och de var här senast i förra veckan. Vi kommer naturligtvis utreda vilken skuld de har i det hela, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

Under en tid slutade därför samtliga servrar i hallen att fungera, vilket gjorde att tusentals webbplatser försvann från nätet.

Även stadsnätskunder i Bahnhof blev utan uppkoppling när elektriciteten till routrar ute i nätet försvann. Enskilda kunder vittnar om att deras uppkoppling ännu inte är igång, men enligt Bahnhof rör det sig om lokala störningar. De flesta bredbandsuppkopplingar ska ha börjat fungera igen när strömmen kom tillbaka.

Även operatören DGC upplevde problem efter avbrottet, bekräftar företagets vd Jörgen Qwist.

– På grund av det stora strömavbrottet fick vi följdproblem i nätet, men nu ska det vara stabilt för alla kunder, säger han.

DGC har omkring 1500 företagskunder över hela Sverige, men bara en liten del av dessa ska ha drabbats. De största störningarna upplevde kunder som anlitat DGC för drift av servrar, men även dessa ska fått tjänsten återställd.

Enligt Fortum inträffade avbrottet strax efter halv två på eftermiddagen och var provisorskt avhjälpt kvart över två.

– Vi har haft två fel samtidigt på en kabelsträcka. Nu har vi lyckats med omkopplingar, men vi har ännu ett onormalt driftläge, säger Carola Hjerthén, kommunikatör på Fortum.