– Nedskärningarna börjar från och med tisdag och fortsätter under kommande månaderna, säger Randy Falco, vd för AOL i ett uttalande till IDG News.

Nedskärningarna gör det möjligt för AOL att "utöka på tillväxtområden". Företaget satsar bland annat hårt på portaltjänster och är på väg att lansera en ny portal i Sverige som ska konkurrera med bland annat MSN.

– Min vision är att AOL ska bli det största och mest sofistikerade globala annonsnätverket, samtidigt som vi ökar storleken och engagemanget på vår globala besökspublik, säger Randy Falco.

Men i augusti släppte AOL en kvartalsrapport som visar att företagets tillväxt på nätannonser endast ökar 16 procent. Det är långt under den genomsnittliga tillväxten på annonser, som ligger på 26 procent.

Som en följd av det viskas det allt mer om att moderbolaget Time Warner är på väg att sälja ut AOL. Ryktena har dementerats av företagets styrelseordförande och vd Richard Parsons.

Företaget har samtidigt integrerats sina annonsnätverk till en gemensam plattform, Platform A, som består av Advertising.com, Tacoda, Third Screen Media, Lightningcast och Adtech.

Samtidigt planerar företaget att flytta sitt huvudkontor, från staden Dulles i Virginia till New York, för att därmed komma närmare den amerikanska annonsmarknaden.