På tre år har Globen ögonklinik i Stockholm ökat antalet kunder med 150 procent. En anledning är den mediala uppmärksamheten kring de laseroperationer kliniken säljer. En annan är att företaget satsat på sökordsannonsering på Google.

– Det är en mycket viktig kanal för oss, säger företagets vd Göran Lind.

När Globen ögonklinik för tre år sedan valde att satsa på sökordsannonsering vände sig Göran Lind till sökordskonsulten Relevant Traffic. I samråd tog man fram 400 olika sökord och sökbegrepp som folk använder när de letar information om de ögonoperationer kliniken säljer, till exempel "ögonoperation" och "Lasik".

Globen ögonklinik sätter varje månad upp en budget för sökordsannonseringen och för de pengarna köper Relevant Traffic sökord på Google utifrån de utvalda sökords-kombinationerna, som i dag skalats ner till omkring 30-50. Eftersom Googles sökord säljs genom budgivning arbetar leverantörerna med automatiserade verktyg för sökordsköp.

Nästan alla som bokar en operation på Globen ögonklinik har varit inne på företagets hemsida. Och av de som besöker sajten tar hela 13-14 procent kontakt.

– Vår hemsida är viktig för oss och folk måste hitta hit. Då har Google i stort sett monopol. Sökordsköp är en väldigt viktig del i vår marknadsföring och kommer säkert att bli ännu viktigare, säger Göran Lind.

Därför har Globen ögonklinik valt att lägga en fjärdedel av sin marknadsföringsbudget på att köpa sökord. Hur mycket det handlar om i kronor och ören vill Göran Lind dock av konkurrensskäl inte avslöja.

Som vd på ett mindre företag har han själv skött hela affären eftersom företagets it-ansvarige är inte inkopplad på hemsidan.

– Vi har lagt upp ramarna och så sköter Relevant Traffic resten. Du behöver veta vad du ska köpa, men resten kan någon annan ta hand om.

Fakta

Globen Ögonklinik har köpt sökord sen 2004.

Vd: Göran Lind
Antal anställda: 65
Antal operationer per år: 6 000
Startår: 1995
Grundare: Två ögonläkare