De presenterar sig som ”Nordens största webbyrå”, ett seriöst företag som erbjuder små företag en webbsida inklusive drift, support, anmälan till sökmotorer och listning på företagets egen portal. Men Yreg, eller Yrkesregistret, har fått utstå massiv kritik bland annat från branschorganisationen Svensk Handel som vittnar om att många kunder känner sig lurade.

Tidigare i veckan nådde ett av säljsamtalen Computer Swedens reporter, som har en enskild firma registrerad i sitt namn, helt utan säljarens vetskap.

– Det är helt kostnadsfritt, säger hon om Yregs tjänster.

– Du behöver bara stå för driftkostnaden.

Det betyder att den som låter sig övertalas och blir kund får betala över 7000 kronor exklusive moms. Driftkostnaden visar sig nämligen vara 590 kronor i månaden, omkring tio gånger så mycket som ett webbhotell i budgetklassen.

CS: Är det helt gratis alltså?
– Ja, det är helt kostnadsfritt. Det är bara det du betalar för är driften, 590 kronor i månaden. Att lägga upp (webbplatsen) betalar du inte alls för. Många mindre företag kanske inte har de kontakterna som behövs för det.

CS har tidigare publicerat en intervju med före detta säljare på Yreg som vittnar om hur man medvetet vilseleder och stressar kunder att skriva under avtal. Även det interna säljmanus som används vid telefonsamtalen finns att läsa på computersweden.se.

Men säljaren säger sig vara omedveten om kritiken.

– Jag känner inte till det och tror inte att min chef känner till några sådana skriverier, säger säljaren. Är du säker på att du kommer ihåg rätt? Det finns alltid oseriösa företag man kan blandas ihop med.

CS: Ja, och man vet ju hur tidningarna brukar skriva.

– Vi skulle inte ha funnits så länge om det var ett oseriöst företag.

– Jag vet att de kunder vi har är väldigt nöjda. Det är speciellt små företag.

När CS avslöjar att det är en reporter som säljaren har ringt beklagar hon användandet av ordet ”kostnadsfritt”.

– Det var dumt av mig. Upplägget är kostnadsfritt, men det tillkommer en driftskostnad.

Säljaren hänvisar sedan till sin chef och ber att få avsluta samtalet. När Martin Bergstrand, säljchef på Stockholmskontoret, några minuter senare ringer upp CS säger han att säljsamtalet har gått fel till.

– Sa hon ”kostnadsfri”? Då har hon sagt fel. Det är klart vi tar betalt, det framgår av våra avtal, säger Martin Bergstrand.

Men tjänsterna beskrivs som kostnadsfria även i det säljmanus CS har tagit del av och tidigare publicerat i sin helhet.

Martin Bergstrand har i tidigare intervjuer med CS aldrig förnekat äktheten i det säljmanus som Yreg enligt uppgift delar ut till sina anställda, men nu vänder han. Några sådana existerar inte, säger han.

Ni har alltså inga säljmanus?
– Nej, men det är möjligt att säljarna tar fram sådana själva.

Är det acceptabelt att kalla tjänsterna kostnadsfria?
– Nej, vi tar en krona för hemsidan och sedan får man teckna ett abonnemang. Antingen har hon (säljaren) fått fel uppgifter, eller så är hon helt ute och cyklar.

Känns det ansvarigt att som chef skylla på en enskild anställd?
– Vi har skriftliga avtal och skriftlig information. Säger hon någonting annat så ska inte jag försvara det.

Inte heller ”driftkostnad” är ett korrekt ord att använda om tjänsten som kostar närmare 600 kronor i månaden, menar Martin Bergstrand.

– Det ingår att man får ligga på vårt webbhotell, man får en domän i abonnemanget och vi hjälper till med sökmotoranmälan. Man hamnar på vår portal med en länk till hemsidan. Det är skillnad från ett webbhotell. Dessutom får man fri support från vår sida.

Stefan Röjland, informationschef på Yellow Register Online som ligger bakom Yreg, säger att företaget har tagit åt sig av kritiken och att man i somras beslutade att inte längre använda ordet ”kostnadsfri” i sin försäljning. Att så ändå sker förklarar han med att säljaren är ny på jobbet.

– Inga av våra säljare ska använda det ordet.

Han betonar att man aldrig har sagt att produkten är gratis, någonting som vore otillåtet om affären kräver köp av ett abonnemang. Det är däremot tillåtet att säga att produkten är kostnadsfri och Stefan Röjland medger att man har talat om ”kostnadsfri produktion”.

– Ordet är inte fel, vi har använt det i många år. Men på grund av att vissa missuppfattar det så har vi valt att ta bort även det ordet, säger han och intygar att alla säljare får ta del av etiska riktlinjer som ska följas vid försäljningen.

Varför kommer så många klagomål mot just er till Svensk Handel?
– Vi jobbar med riktigt stora kundvolymer och har gjort 50 000 produktioner. En nöjd kund är alltid det bästa, men med våra stora volymer så händer det förr eller senare att någon inte är nöjd.

Fakta

Yreg säljer webbproduktioner via telefonförsäljning. I första hand riktar man in sig på mindre företag som inte har råd att anlita konventionella webbyråer.
Enligt egen uppgift har man i dag 24 000 aktiva kunder och företagets 100 säljare kontaktar 5000 nya företag varje dag.