Sju år efter dotcomfiaskot riktar riskkapitalet åter blicken mot nätet. När Facebook, som väntas omsätta 150 miljoner dollar under 2007, nyligen sökte investerare värderades bolaget till 10 miljarder dollar – 66 gånger högre än försäljningen. Marknaden har också Googles förvärv av Youtube för 1,6 miljarder dollar i färskt minne.

Även i Sverige ökar intresset för webben 2.0-företag. Enligt Svenska Riskkapitalföreningen satsades 74 miljoner kronor i internetteknik under andra kvartalet i år. Samma kvartal förra året var summan 27 miljoner och året dessförinnan 13 miljoner.

– Det är en förhållandevis hög siffra. Efter kraschen var inte riskkapitalbolagen intresserade av internetrelaterade investeringar, de senaste åren har intresset återkommit, säger Jonas Gretzer, analytiker på Svenska Riskkapitalföreningen.

Totalt gjordes 16 investeringar i internetteknik under första halvåret. Det är lika många som under hela 2005.
Jonas Gretzer tror att entreprenörerna ofta värderar sina bolag högt.

– De tittar på de stora affärerna, som Skype. Många entreprenörer väntar sig en hög värdering, samtidigt är riskkapitalisterna försiktigare i dag än förra gången.

Pär-Jörgen Pärson på riskkapitalbolaget Northzone Ventures berättar att bolaget investerat i en del internetbolag som Pricerunnergrundarnas nya bolag Wiral, men han tror att det finns en viss risk för en internetbubbla.

– Ja, när det gäller sociala nätverkssajter. Det finns otroligt många sådana bolag. De är väldigt lätta att starta men man måste också ha något särskilt att erbjuda. Du kan få det mesta genom till exempel Facebook och då är det klart att det finns en värderingsproblematik kring de andra bolagen, säger Pär-Jörgen Pärson.

Han tillägger att även om Facebook har en stor användarbas har bolaget inte börjat exploatera den – och frågan är vad användarna säger om de upplever att övervakningen ökar.

Han tror att de svenska bolagen får problem i den internationella konkurrensen.

– Lunarstorm och Play­ahead tappar. Det är svårt att ha en bred social nätverkssajt på regional basis. För nischade kan det finnas plats, men jag har inte hittat några bra skandinaviska exempel.

Andra bolag har vänt sig bort från it – rädda för de konjunktursvängingar som finns i branschen. Investmentbolaget Bure råkade illa ut under dotcomkrisen.

– För ett par år sedan hade vi mycket it-relaterat i portföljen men vi har valt att helt gå ur den marknaden och i stället satsa på utbildning, säger vd:n Michael Nachemson.

– Risknivån är lägre inom utbildning än inom it, det är långa kontrakt och lättare att prognostisera.

Riskkapitalveteranen Mats Wennberg har också valt bort denna typ av bolag:

– Jag har själv inte investerat i några sådana bolag, jag har fullt upp med andra. Det finns många bra idéer men de måste också ha en nytänkande affärsmodell, säger han