Den som gör en sökning på nätet på Netgears routermodell WNR854T kan läsa om hur hundratals användare upplever samma problem. Efter några månaders användning slutar routern från Netgear helt enkelt att fungera. Dioden som indikerar strömförsörjning lyser, men i övrigt är routern död.

På bland annat Netgears eget forum har kunder från hela världen klagat på att routern slutar fungera. Läser man kommentarer till produkten på sajter som Amazon.com så finner man många inlägg som beskriver samma problem.

Martin Sjöström är en av alla de som drabbats. Vid två tillfällen har han fått byta ut en router av den aktuella modellen sedan den slutat att fungera.

– När min router lade av kontaktade jag Netgear och de ersatte den direkt, säger Martin Sjöström. Jag fick en ny, inplastad router men efter ett par månader hände samma sak igen. Nu är jag inne på min tredje router och kan bara hoppas att den kommer att fungera den här gången.

På Netgear tycker man inte att man kan se att det föreligger något fel på routermodellen, trots alla rapporter om att den slutar att fungera.

– Vi har sålt 3600 routrar av den här modellen i Europa under sommaren, säger Susanne Sharpe, marknadschef på Netgear, och våra siffror visar på att vi under den perioden haft 57 returärenden. Vi tycker inte att det finns några belägg i dom siffrorna för att backa upp påståendet att det skulle vara ett generellt fel på just WNR854T.

Martin Sjöström har inte haft några problem med kontakterna med Netgear. Den trasiga routern har snabbt ersatts, men företagets supportavdelning vägrade att ens diskutera vad orsaken till felet kunde vara.

– Jag har blivit bemött på ett jättebra och ytterst proffsigt sätt av Netgears support, menar Martin Sjöström. Men dom ställde inte ens några frågor när jag förklarade att routern slutat fungera.

Linus Jönsson på Netgear säger att produkten har två års fabriksgaranti som gäller från det att kunden mottar sin utbytta produkt.

Att det skulle röra sig om ett fabrikationsfel vill Linus Jönsson inte hålla med om, trots Martin Sjöströms två utbytta routrar på mindre än ett år.

– Jag har inga rapporter från vår support om att det skulle vara exceptionellt många fel på den här produkten. Om det bara beror på otur för den här kunden vågar jag inte svara på. Jag kan bara titta på våra siffror och de visar inte på att det rör sig om ett fabrikationsfel på routermodellen.