(CS/Cannes) Vi omges av kommunikationsteknik: fast och mobil telefoni, ip-telefoni, sms, mms och e-post.
Samtidigt kommer nya former som håller på att ta över i de yngre generationerna: direktmeddelanden och, särskilt, sociala nätverk som Facebook och Myspace.
Sammantaget har det här blivit ett stort problem.
– Att alltid vara uppkopplad innebär en enorm stress. Därför måste vi minska överbelastningen av kommunikation, säger Gartners analytiker Martin Gutberlet.
– Jag tror på en eller två kanaler. Men informationen måste filtreras, säger han.
Kommunikation har blivit ett stressmoment av oanade proportioner. Det finns till och med ansedda stressforskare som skyller folks utbrändhet på e-post.
Det har gjorts försök på företag att ha e-postfria fredagar för att minska stressen och öka produktiviteten.
– Hur många av er har det? frågar Gartners analytiker Tom Austin och möts av en skrattsalva från publiken.
Alla inser att det inte håller i praktiken.
Lösningen enligt Gartner heter unified communications. Det är en teknik som leverantörer som Microsoft och Cisco hyllar och som innebär att alla verktyg du använder integreras med kommunikation. Viktigast är funktionen presence, närvaro, som talar om när motparten finns tillgänglig.
– När sändaren ser att du inte finns på plats behöver den inte skicka dig ett meddelande. Det ger dig kontroll, säger Steve Prentice, forskningschef på Gartner.
Lika viktigt är att filtrera informationen så att du kan bry dig om det viktigaste.
Där kommer funktioner som intelligenta regler in i bilden. De kan filtrera meddelanden beroende på ämne och avsändare. Idealet är att få röst- och textmeddelanden oavsett teknik i samma kanal och att integrera funktioner som konverterar tal till text och tvärtom.
I framtiden har du en enda telefon som känner av om samtalet är privat eller arbetsrelaterat. Telefonin är integrerad med din dator, oavsett om det är en stationär pc, bärbar pc eller smart mobil. Kommunikationskanalerna går också att nå direkt i det program du för tillfället arbetar i, som ordbehandlaren, affärssystemet, eller vad det nu kan vara.
Enligt Gartner måste det här ske snart. E-post illustrerar de största problemen.
När analytikern Whit Andrews håller sitt keynote-tal under Gartners ITxpo syns bara en stor deleteknapp på skärmen bakom honom.
– Ju fler mejl jag raderar, desto effektivare blir jag. Bara i detta nu raderas miljoner mejl, varav många i den här salen, säger han.
Men om du har nått det stadiet har det gått för långt. Då filtreras inte informationen som den borde och du har blivit en slav under kommunikationsöverflödet.
E-post: Många har tre fyra olika adresser, privata och arbetsrelaterade.
Sms: Många använder sms
i åtminstone två olika abonnemang.
Mobiltelefoni: Samma sak som med sms. Ett arbetsrelaterat abonnemang, ett privat.
Mms: Minst två olika, som med sms.
Röstbrevlåda: De flesta har minst fyra olika: i fast telefon hemma och på jobbet samt i privat och arbetsrelaterad mobiltelefon.
Fast telefoni: Minst två olika varianter: jobb och privat.
Ip-telefoni: Detsamma som fast telefoni för många, men vissa har också till exempel ett extra Skypekonto.
Direktmeddelanden: Många har konton på MSN Live Messenger, ICQ och kanske ytterligare något konto, privat och på jobbet.
Sociala nätverk: Många har tre fyra konton eller fler på sajter som Facebook, LinkedIn och Myspace.