Genom konceptet vill även Facebook skapa en intäktskälla som ska ge företaget en annonsförsäljning i paritet med företagets nuvarande värdering. I dagsläget värderas Facebook till närmare 15 miljarder dollar och företagets årsintäkter ligger på cirka 150 miljoner dollar.
Nya konceptet Facebook Ads lanserades i New York och är ett försök att rikta annonser mot specifika målgrupper och distribuera dem i det sociala nätverket, som är världens näst mest populära efter Myspace.
För det första ska företagen kunna skapa profiler på Facebook, på samma sätt som individer. För det andra ska de via konceptet Social Ads kunna dela information om bland annat annonser.
Slutligen ska Facebook tillhandahålla information om vad folk gör på nätet via ett gränssnitt för marknadsförare. Till en början ska 100 000 affärsprofiler, Facebook Pages, lanseras.
Varje företag kan utforma en sida på det sätt den vill, men foton, information, video, musik och program som användarna kan interagera med. Besökarnas aktiviteter kan sedan delas med olika vänner.
Med andra ord: ett företags budskap levereras inte nödvändigtvis av detta själv, utan kan distribueras i ett nätverk av vänner. Därmed kan ett företag låta Facebook-användare delta i aktiviteter, som att göra recensioner, inköp, och information om detta kan skickas till vännerna.
Dessutom lanseras tjänsten Facebook Insights, där företagen ger annonsörer tillgång till data, aktiviteter, demografiska data, liksom hur väl annonser och annat utvecklas. Däremot, lovar företaget, kommer ingen information om individer och deras identitet att släppas ut.
Företaget lanserar också ett program där användarna kan dela med sig av aktiviteter som de har utanför Facebook. I dag deltar 44 sajter i detta program, som har namnet Facebook Beacon. Några företag där är Ebay, Fandango och Travelocity.