Försäljning av hemsidor med stressiga säljsamtal, oklara regler och mängder med kunder som känner sig lurade på tusentals kronor. I kvällens Uppdrag Granskning berättar de om sina erfarenheter av företaget Yreg, eller Yellow Register Online.

Yregs affärsidé bygger på att producera enkla hemsidor till småföretagare i ett paket med drift, sökmotoranmälan och en länk från företagets egen portal. Produktionen för ska vara gratis, eller kosta en krona, medan abonnemanget kostar 590 kronor per månad, omkring tio gånger så mycket som webbhotell i budgetklassen.

Efter en tids sjukskrivning hade Kristian Karlsson i Linköping samlat ihop femton tusen kronor för att starta ett klädföretag. Hälften av pengarna gick till Yreg, och Kristian trodde att han skulle få en fungerade e-handelssajt.

– Nu har det gått mer än ett år och de har fortfarande inte gjort det som vi kom överens om på telefon. Ändå har de skickat en faktura. De ska ha betalt för två år till, säger han till Uppdrag Granskning.

– Sådana här saker kan ju fälla ett företag i starten, fortsätter han.

Men kontraktet säger inte specifikt att det var en webbshop som skulle produceras, utan en ”hemsida”. Det har han enligt Yreg erbjudits.

– Om det finns ett fåtal kunder som du har kontakt med som har missuppfattat det så är det djupt beklagligt, jättetråkigt, och det är ingenting vi kan stå bakom, säger Anna Ahlstrand på Yellow Register Online till Uppdrag Granskning.

Andra kunder vittnar om hur de lovats gratis hemsidor, hur de uppmuntrats med att vara utvalda partner snarare än köpare och hur säljarna ringer flera gånger om dagen tills kontrakten är påskrivna.

– Vi hade förmodligen inte tecknat upp det här alls om de inte hade pressat oss så mycket, säger en kund.

Uppdrag Granskning sänds ikväll på SVT 1 och på SVT.se klockan 20.00.