Ericsson är inte bara Sveriges största företag utan också den största kunden till åtskilliga it-bolag. Men fråge­tecknen kring Ericssons vinstutveckling oroar it-konsultbolagen. Cybercom, till exempel, påverkades redan innan vinstvarningen tidigare i höstas.

– Efter sommaren märkte vi att det tog längre tid för Ericsson att komma till beslut. Det var projekt som inte kom igång, säger Cybercoms informationschef Patrik Anshelm.

– Då uppkom en situation där vi fick konsulter sittande på bänken. Vi var tvungna att dirigera om dem till andra uppdrag.

Patrik Anshelm tillägger att Cybercom ändå kommer relativt lindrigt undan, eftersom Ericssons problem framför allt finns att hitta på nätverkssidan medan de flesta av Cybercoms konsulter arbetar med mobila plattformar och multimedia.
– Det var väl 10–15 konsulter hos oss som hamnade på bänken, så det påverkade vår verksamhet, säger han.

– Hur det påverkar framgent, det visar väl sig. Men de kan inte börja plocka bort konsulter hursomhelst och jag tror de får svårt att pressa priserna mer än de redan gör.

Det finns flera it-bolag med starkt fokus på Ericsson. Cybercom, HiQ, Mandator och Enea är ytterligare exempel. Hälften av Eneas intäkter kommer till exempel från Ericssonrelaterade bolag.

När analysföretaget Red­eye anordnade sitt it-seminarium förra veckan fick vd:n Johan Wall frågan om han är orolig för att Ericssons problem kommer att slå mot företagets tillväxtmål:

– Ericssons problem återspeglar sig inte helt hos oss. Vi har en annan affär och vi har lanserat nya produkter som är nischade och inom de nischerna är det väldigt hög tillväxt.

Också Cybercom har breddat sig för att komma ifrån Ericssonberoendet:

– Vårt beroende av Ericsson har minskat kraftigt efter förvärvet av AUsystems, säger Patrik Anshelm.

Greger Johansson, analyschef på Redeye, tror att det finns en klar risk att Ericssons problem kommer att slå mot både underleverantörer och konsulter.

– Om Ericsson har lägre marginaler kan de känna sig pressade att lyfta marginalen genom att skära i investeringar och pressa underleverantörerna.

– Och om det blir dåliga tider så är det konsulterna de slänger ut.

Patrik Anshelm på Cybercom påpekar att om Ericsson börjar skära i kostnaderna kan det också innebära möjligheter för konsultbolagen.

– Man ska inte bara se det som ett hot, det kan finnas möjligheter för oss eftersom vi erbjuder global sourcing och där kan vi presentera en helt annan prisbild. Det är ett sätt för dem att sänka priserna och där har vi till exempel avtal med Sony Ericsson.

Fakta

Den 16 oktober chockade Ericsson marknaden med en vinstvarkning om att rörelsemarginalen under tredje kvartalet dyker till 12,9 procent. Det är 6,5 procentenheter lägre än under andra kvartalet och 8,3 procentenheter lägre än tredje kvartalet förra året. Det stora skälet till den försämrade lönsamheten är att försäljningen till existerande mobilnät är betydligt lägre.