Den 3 april tar Johan Hallsenius över som chefredaktör på Computer Sweden. Han har ett långt förflutet både i branschen och som bevakare av den, som reporter och redaktör.

Johan Hallsenius kommer närmast från kommunikationsföretaget Kreab, där han har arbetat i tre år som konsult och partner.
– Det känns jätteroligt att återigen få jobba publicistiskt. Jag har en lång erfarenhet från mediebranschen, både när det gäller utveckling och journalistik med it-relaterade frågor och affärsutveckling på internet, säger Johan Hallsenius.

Efter civilekonomexamen från Stockholms universitet började han på tidningen Affärsvärlden 1988 där han sedan jobbade i tio år. Det första uppdraget var att driva tidningens "årsbibel" om det som då hette databranschen, tillsammans med Veckans affärers nuvarande chefredaktör Weje Sanden.
– Det var ett jättelikt researcharbete, inte minst med tanke på hur ovilliga många dataföretag då var att släppa ifrån sig uppgifter. Men samtidigt var det en otroligt lärorik period, säger han.

Hallsenius arbetade sedan som redaktionschef och med ansvar för affärsutveckling på internet. Efter Affärsvärlden har det blivit jobb som it-reporter och börskrönikör på Dagens industri och på Veckans affärer. På Dagens Industri drev Hallsenius mitt under dotcom-tiden linjen att många it-företag var övervärderade
– Det var kanske inte så populärt att gå mot strömmen då, med alla de idolporträtt som skrevs om entreprenörerna. Men i efterhand visade det sig att kritiken var befogad, säger Johan Hallsenius.

Dessutom har han arbetat med it-affärsutveckling på konsultföretaget Acando.
– När jag började var det här en liten bransch, en angelägenhet främst för män i vita rockar och för storföretagen. Nu är bilden en helt annan. Trenden är att gränsen mellan teknik och affärer försvinner vilket skapar många spännande utmaningar, säger han.

IDGs vision är enligt grundaren Pat McGovern att förbättra livet för människor genom att informera om teknikens möjligheter. Vad säger du om det?
– Jag betraktar CS som ett viktigt verktyg för beslutsfattare inom både teknik och affärer och gränssnittet däremellan, säger han. Det är en viktig balansgång att både behålla kärnläsarna och att samtidigt locka nya grupper som behöver dra nytta av den nya tekniken för att fatta beslut, säger Johan Hallsenius.

Vad innebär det i praktiken?
– Computer Sweden måste vara bra på båda delarna. Här vill jag jobba inåt, med CS redaktionella utveckling vilket jag troligen kommer lägga mesta krutet på i början. Men jag kommer även arbeta utåt, för att göra CS till en ännu tydligare röst i branschen, säger han.

Lars Dahmén, idag chefredaktör för CS och ny vd för moderbolaget IDG, säger att Johan Hallsenius kändes helt rätt från början.
– Han har gjort nyhetstidning, jobbat med webben och med tekniken och är dessutom van att leda stora projekt. Det är roligt att vi har fått tag i en person med bred erfarenhet som tillsammans med nuvarande redaktionsledning kan fortsätta utveckla tidningen, säger han.

Fakta

  • Bakgrund: journalist och redaktör på Affärsvärlden, Dagens Industri och Veckans affärer. Senast jobbade han på konsultföretaget Kreab.
  • Bor: Stockholms innerstad
  • Familj: Frun Ann och två barn
  • Utbildning: civilekonom från Stockholms universitet
  • Ålder: 42 år
  • Intresse: konst och litteratur.