Vissa företag köper in en licens för varje dator, men bara hälften av licenserna används sedan i praktiken.

Hans Pandeya, vd på svenska Global Gaming Factory X, föreslår en smartare lösning: Betala bara för de licenser som används.
Idén är inte ny. Olika mjukvaror har länge kunnat fördela antalet tillgängliga programlicenser över användarna.

För spelbranschen och internet­kaféerna är situationen en annan. Där har det inte funnits något effektivt sätt att hantera licenskostnaderna. Och få kaféägare har varit intresserade av att satsa på något annat än säkra kort i form av spel de vet att folk garanterat vill spela.

– På det här sättet kan internetkaféerna erbjuda många spel. Först väcker speltillverkarna spelarens intresse med annonser. Sedan kan spelaren kontakta kaféägaren som några musklick senare både har köpt och installerat spelet ifråga, säger Hans Pandeya.

Hantering av licenser och digital distribution till internetfik och spelhallar är Global Gaming Factory X affärsidé. Företaget har över 90 procent av marknaden i Sverige, men finns också i många andra länder. USA är den största marknaden för företaget.

– Nu förstår spelvärlden. Vi har precis tecknat ett genombrottsavtal med Vivendi Games. Nu kan vi börja bygga upp efterfrågan, säger Hans Pandeya.

Till våren ska Global Gaming Factory X börja satsa även på andra än internetkaféerna. Då lanseras plattformen för hemmabruk.
Tjänsten kan utan problem liknas vid spelföretaget Valves plattform Steam, där spelare kan köpa program över nätet i stället för att gå till en spelbutik.

– Skillnaden är att vi kommer att kunna erbjuda fler spel än Steam eftersom vi jobbar med fler spelförlag, säger Hans Pandeya.