Linkedin lägger ut betaversioner av de nya programmen på sin hemsida. Med hjälp av det nya verktyget Linkedin Intelligent Application får utvecklarna både gränssnitt och annat som behövs för att integrera Linkedindata med sina program.

– Det finns helt klart ett stort behov att låta användarna ta med sig nätverket i användningen av webben för att bli mer produktiva, säger Lucian Beebe, produktutvecklingsansvarig på Linkedin till IDG News. Verktygen gör det även möjligt att bygga program inuti Linkedin.

Exempelvis ska en utvecklare – med användarnas tillstånd – kunna lägga till information från användarprofiler och göra sitt nätverk tillgängligt för ett antal olika program. Amerikanska tidningen Business Week ska exmepelivis lägga till information och innehåll.

Linkedins sajt ska också förses med en mer professionell förstasida där användare kan få åtkomst till olika moduler, med kontakter, jobb och annat. Portalen ska användas för att lägga till affärsprogram inom Linkedins nya utvecklingsplattform.

Adam Nash, som är produktchef på Linkedin, säger att företaget kommer ha filter för olika typer av innehåll. Anne Zelenka, bloggare på Gigaom skriver i en kommentar att Linkedin ger intryck av att försöka bli ett Facebook för den professionella världen.

Men samtidigt har Facebook fått stora framgångar vad gäller att förena olika typer av användare och program, vilket berikar den sociala upplevelsen. Linkedin har alltid gått ut på att visa nätverk, inte att bygga dem eller att användare tar kontakt med varandra.

– Linkedin är i dag mer av ett datalager än en social plattform. Deras datalager har ett stort värde, men eftersom det är låst på en sajt, är det mindre värt än vad det skulle kunna vara, säger Anne Zelenka.

Om Linkedin gjorde sig till standardsajten bland sociala nätverk för att hålla reda på och aktivera professionella relationer, skulle tjänsten kunna bli svår att slå, säger hon.

Enligt bloggaren Mashable blogger Stan Schroeder är det ett bra drag att fokusera på affärer och produktivitetsverktyg. På det sättet blir Facebook i dagsläget allt mer likt Myspace där informationen inte alltid är så värdefull.