Game art är beteckningen på en relativt ny konstform där konstnärer utgår från dataspelens kultur och estetik när de skapar sina konstverk. I utställningen medverkar åtta konstnärer som internationellt har högt renommé inom området.

Den kinesiska konstnären Feng Mengbo deltar med en modifierad Quakeversion som du spelar med hjälp av fötterna.
Den amerikanska konstnären Joseph DeLappe presenterar sin pågående onlineperformance i spelet America’s Army. Det är ett onlinespel finansierat av amerikanska försvarsmakten som fungerar som en rekryteringsbas för nya soldater. Joseph DeLappe loggar in i spelet under sitt alias death-in-iraq, släpper sitt vapen och börjar skriva in namnen på amerikanska soldater som stupat i Irakkriget, något han tänker fortsätta med tills kriget är över.

Gonzala Frascas konstverk ”September 12th” är ett flashspel som visar en stad i mellanöstern. I spelet kan du styra ett målsikte över staden och avfyra missiler om du vill, men varje gång en missil träffar ett hus och dödar civila ökar antalet terrorister i staden. Frascas konstverk är ett spel där du inte kan vinna eller samla poäng, du kan bara konstatera att dina våldshandlingar föder nya våldshandlingar.

Politiska och samhällsengagerande frågor är vanliga i game art. Konstnärerna använder ofta datorspelens våldsamma estetik för att ifrågasätta det verkliga våldet i vårt samhälle som krig och terrorism. Även flyktingfrågor och jämställd­hetsfrågor har behandlats i olika former av game art.

Även om game art är en ny konstform finns det äldre verk i utställningen. Ett exempel är Natalie Bookchins verk ”The Intruder” från 1999 – en klassiker i sammanhanget. Det är en interaktiv berättelse som bygger på en novell av Jorge Luis Borges där du som läsare måste spela dig igenom olika arkadspel som Pong och Space Invaders för att kunna läsa hela berättelsen.

Äldst i gamet är Saabingenjören Göran Sundqvist. På 1960-talet gjorde han nämligen ett enkelt missilspel– vilket betraktas som ett av världens första dataspel och det ger en intressant historisk tillbakablick i utställningen.


Natalie Bookchins "The Intruder" från 1999 bygger på en roman av Jorge Luis Borges där betraktaren måste spela sig igenom flera arkadspel för att följa hela berättelsen.


Joseph deLappe använder onlinespelet America's Army för att sprida antikrigspropaganda.

Fakta

Projektet Man Machine är ett samarbete mellan Tekniska museet och Interactive Institute och genomfördes för första gången hösten 2005. Nu visas uppföljaren Man Machine 2 på Tekniska museet.

Konstnärerna Matti Kallioinen, Ebba Matz och Christian Partos har under hösten funderat över människans relation till maskinen och hur maskinen och den mänskliga kroppen länkas samman. De har rotat i Tekniska museets samlingar och utifrån föremål inspirerats till installationer på temat.
Till installationerna hör bland annat ett hjärta som inte vill sluta att slå och ett uppblåsbart befolkat månlandskap. Det kommer även att finnas en spegeldom med en diameter på fem meter. Domen, som man kan kliva in i, är som en ut- och invänd, gigantisk diskokula.

Utställningen pågår till den 27 april.