Sökordsannonsering omsätter miljarder i Sverige. Många betalar dyrt för sponsrade länkar. Men det är högt i den ordinarie sökresultatlistan hos sökmotorer som Google som företagen allra helst vill hamna eftersom det ger sökresultaten en högre trovärdighet.
SEO Logik arbetar med sökmotoroptimering. Företaget använder en länkstrategi som tar fasta på att inkommande länkar från relevanta webbplatser påverkar andra sajter. Ju fler relevanta länkar, desto högre placering får de i sökmotorernas listor.
Därför köper SEO Logik länkplatser och annonser på webbplatser inom olika ämnesområden. Från dessa platser går sedan länkar till företagets kunders webbplatser, som hamnar högt i de eftertraktade ordinarie sökresultaten.
– Vi jobbar med så många som 250 domäner, de flesta på olika ip-adresser, säger Hans Sandblom, teknikchef på SEO Logik.
Affärsmetoden är kontroversiell samtidigt som marknaden är glödhet. Det har lett fram till ett fullständigt krig mellan aktörerna.
Getupdated, MIG och Mediaanalys, som ingår i samma bolagsgrupp, har enligt Hans Sandblom hört av sig till SEO Logiks kunder.
Enligt SEO Logik handlar det om systematisk smutskastning av dess sätt att arbeta med sökmotoroptimering.
– De hävdar helt felaktiga saker och skickar mejl till våra kunder och säger att våra länkar kommer från samma ip-nummer. Det är regelrätta lögner, säger Hans Sandblom.
– Ett flertal gånger har vår vd försökt kontakta Mattias Karneteg som är vd på Getupdated, men utan resultat. Ingen dementi, ingenting. Om de ändå hade kommit med konstruktiv kritik, fortsätter han.
Mattias Kaneteg, vd på Getupdated, är oförstående inför anklagelserna. Samtidigt medger han att han läst den blogg där Hans Sandblom publicerat uppgifterna om Getupdateds, MIGs och Mediaanalys sätt att arbeta.
– Vi har absolut inte spridit några lögner, säger Mattias Kaneteg.
Han tillbakavisar också att Hans Sandblom har försökt få kontakt med honom.
– Det är en ren lögn. Han har inte varit i kontakt med oss eller mig. Vi är tillräckligt bra på det vi jobbar med för att snacka ner en konkurrent, säger Mattias Kaneteg.
Både Medianalys och SEO Logik befinner sig i en moralisk gråzon, det medger Hans Sandblom. Vad som egentligen är acceptabel sökmotoroptimering är en moralisk fråga, enligt honom.
Ytterst handlar det om att tänja på gränser och om möjligt hålla sig så nära de regler som finns. Det vill säga sökmotorernas inte alltid helt glasklara bestämmelser.
– Google gör sina regler luddiga för att det ska finnas tolkningsutrymme. Men även för att förvilla. Google vill inte att någon annan ska tjäna pengar på en webbplats än de själva, säger Hans Sandblom.
> Läs också artikeln ”Sökord spränger miljardvallen” på cstjanster.idg.se/d/143
Det i särklass viktigaste på en sökmotoroptimerad webbplats är relevanta texter och rubriker.
Inkommande länkar från olika webbplatser inom samma område som den egna sajten är viktiga för hög placering i sökmotorernas resultatlista.
Att dölja information för läsaren som bara sökmotorn kan se är inte acceptabelt enligt sökmotorerna.