(CS/Las Vegas) Neonode har en av mässans största montrar. För en av CES minsta prylar. Monterns storlek motsvarar emellertid företagets ambitioner – att göra intåg på den amerikanska så väl som den kineskiska marknaden. Det berättar en uppenbart trött marknadschef. Daniel Stålbo på Neonode har jobbat dygnet runt i snart 48 timmar.

– Mobilmarknaden är otroligt konkurrensutsatt. För att lyckas i USA krävs massor av arbete och ett bra kontaktnät som inbegriper operatörer och distributörer, säger Daniel Stålbo.

För att uppnå detta har Neonode ingått ett samarbete med amerikanska DMC som arbetar med produktionslogistik, något som också lanseras på CES. DMC ska bland annat hjälpa Neonode med försäljning och licensiering i USA och Latinamerika.

– De har också bra erfarenhet av Kina, för tillverkning av telefoner där. När vi väl satsar på den marknaden kommer DMC vara en viktig partner för oss, säger Daniel Stålbo.

Trots den tuffa situationen på mobilmarknaden har dörren öppnats för mer nischade aktörer, mycket tack vare pekskärmar och Ipod. Utmaningen ligger i att lyckas bygga ett starkt varumärke och att synas. Det gäller att våga vara annorlunda och att våga satsa.

– Numera är totalupplevelsen viktigare än den tekniska lösningen, och intresset för alternativa produkter ökar hela tiden, säger Daniel Stålbo.

Jo, designspråk och varumärke är viktiga parametrar för Neonode. Men hur har N2 tagits emot hittills på mässan?

– Vi fick en hel del positiv respons igår. Vi har också fått många positiva kommentarer om att vi är ett skandinaviskt företag. Människor utomlands har ett stort förtroende för entrenörsandan i Sverige. Svenska lösningarna tas emot väldigt positivt, säger Daniel Stålbo.

Förutom Neonodes monter är den svenska närvaron CES inte stor. Förutom Ericsson medverkar DLS som tillverkar ljudutrustning för bilar och hemmabioteknik, högtalarföretaget Marten samt Jorma Design som gör högtalarkablage.