Det är tidningen New York Times som snappat upp nyheten om AT&Ts planer på webbfiltrering. Operatörsjätten säger att de pågående åtgärderna mot piratkopiering ''inte fungerar'' och vill därmed utforska teknikbaserade lösningar.

Planen är att införa filter som begränsar eller sätter stopp för nedladdning av material som bedöms vara olagligt eller upphovsrättsskyddat. AT&T säger sig ha pågående diskussioner med film- och musikbranschens intressegrupper MPAA och RIAA om hur tekniken skullee kunna implementeras i praktiken.

Företaget är dock väl medvetet om att filtrering i stor skala knappast skulle vara populärt bland användarna. Att sätta tvärstopp för nedladdningar eller skicka hotfulla brev till de som ertappas med piratkopierat material är absolut inte rätt väg framåt, säger AT&T:

– Vad vi än gör så måste det godkännas av våra användare och de rådande standarderna. Vi måste hitta ett vänligt sätt att göra det på, det råder det ingen tvekan om, säger James Cicconi, chef för externa och juridiska affärer på AT&T.