Steve Jobs visade under sitt öppningstal på Macworld expo hur Itunes från och med nu låter kunderna hyra de stora filmbolagens senaste succéfilmer. För mellan 20 och 26 kronor kan kunderna använda sin pc, Mac, Ipod eller Iphone för att titta på filmerna hur mycket de vill i 24 timmar.

Först ut att kunna använda uthyrningstjänsten är som vanligt USA. Jobs gav ingen närmare information om en Europa-lansering utan sa bara att tjänsten blir internationell ”senare i år”.

Marie Nilsson, vd för analysfirman Mediavision, tycker att Apples tillkännagivande är ”väldigt, väldigt intressant”.

– Det här sänder tydliga signaler till alla aktörer att vi är inne i en övergångsfas till onlinehyrning.

Än är det dock för tidigt att sia om hur länge de fysiska skivorna kommer överleva.

– Just nu rör det sig om försumbara summor för video on demand i Sverige. Det räcker inte att bara kunna titta på filmerna framför datorn, konsumenterna vill kunna använda tv:n, säger Marie Nilsson.

Den svenska video on demand-branschen räds inte den ökade konkurrensen utan välkomnar Apples satsning.

– Det här är absolut ett jättelyft för branschen, alla lagliga alternativ är bra för oss, säger Jonas Dahllöf, vd på SF anytime.

Chefen för nya medier på nätbutiken Cdon, Andreas Schön, håller med. Cdons uthyrning av bredbandsfilm står än så länge för en liten del av försäljningen, men växer starkt.

Uppstickaren Headweb, som CS skrev om i höstas, tror inte heller att filmer kommer att säljas på skiva i framtiden. Genom den klassiska pirattekniken bittorrent säljer företaget film helt utan kopieringsskydd. Headwebs tjänst har funnits i två månader, försäljningen har inte varit överväldigande men vd Peter Alvarsson tror på idén.

– Bittorrenttekniken har fungerat bra. Vi ger rabatt till dem som delar med sig av filerna, därför har väldigt många delat ut.

– År 2010 tror jag en stor del av all film säljs digitalt.

Har film på dvd- eller andra skivor någon framtid?
Det är inte längre tillåtet att rösta.