Svenskarna är ett självgott folk. Vi har större bilar än andra, vi bor på större yta och våra nationalklenoder Ericsson och Telia har gett oss den bästa infrastrukturen i världen, eller hur?

Knappast. Det är dags att vakna upp i verkligheten och inse att många länder är ifatt, och rent av förbi, när det gäller it-utvecklingen.

Det är dags att ta död på myten om vår förträfflighet, i varje fall när det gäller stora delar av it-branschen.

Ett område där den felaktiga bilden blir som allra tydligast är inom serverhostingområdet, en bransch som blir allt större och viktigare i och med att företag lägger ut en allt större del av sin verksamhet på nätet.

Och en jämförelse med exempelvis Norge, ”den sista Sovjetstaten”, som en svensk näringsminister uttryckte det, blir knappast till Sveriges fördel.

Från fler än 600 av våra serverkunder i både Norge och Sverige är mönstret tydligt: Norska företag ligger i framkant när det gäller internet och investerar för att undvika onödiga risker.

Norska företag har högre krav på serverlösningar och de satsar betydligt mer på redundans, lagring och säkerhet än vad svenska företag gör.

Jämfört med svenska serverkunder är de beredda att investera 66 procent mer på sina serverlösningar i form av fler servrar, utökade garantier och mer redundanta installationer, ofta i form av dedikerade serverlösningar.

I dag, när stora delar av kärnverksamheten är integrerad med internet, väljer de alltså klokt nog att inte kompromissa när det gäller verksamhetens säkerhet och tillgänglighet.
Märkligt nog håller många svenska företag fortfarande fast vid att ha sin webbplats på en delad server på ett webbhotell, en så kallad shared hosting-lösning.

Men hos många servertjänstleverantörer och webbhotell innebär denna typ av lösning att den egna webbplatsens tillgänglighet är helt beroende av vad de andra kunderna på servern har för sig.

En butik som bedriver näthandel kan till exempel under en kampanj få oerhört mycket trafik till sin sajt, vilket i värsta fall kan betyda att prestandan hos den egna webbplatsen blir så dålig att den upplevs som nere, vilket både kan leda till stora ekonomiska förluster och uteblivna intäkter.

För mindre företag, där webb- platsen mer fungerar som en kontaktyta och en marknads­föringskanal, och inte är kritisk för verksamheten, kan delade servrar visst vara en prisvärd lösning.

Men när internet till sist blir involverat integrerat i kärnverksamheten blir det allt viktigare att prioritera en stabil, snabb och säker it-infrastruktur.